Tim Nilo mener vi må løfte anseelsen til selgere på tvers av bransjer.

– Selgeryrket var et nødvendig onde man bare skulle komme seg kjappest mulig vekk fra

Partner i Askeladden & CO, Tim Nilo, mener arbeidsgivere må framsnakke salgsfunksjonen i sitt selskap.

Publisert Sist oppdatert

Da Tim Nilo gikk ut med økonomiutdannelse fra Norges Handelshøyskole (NHH), tok han et karrierevalg flere av medstudentene mente var lavmål. Han ble medieselger i Dublin.

– Da jeg flyttet hjem igjen og jobbet mot det norske markedet i mediebransjen, opplevde jeg hvordan annonsørsiden og byråsiden snakket om at selgere er lavest på rangstigen. Selgeryrket var et nødvendig onde man bare skulle komme seg kjappest mulig vekk fra. Det står i sterk kontrast til min opplevelse etter seks år i utlandet, hvor selgerne med god grunn blir sett på som rockestjerner i bedriften, sier Nilo til SALG24.

Så vidt han vet var han den eneste av de 450 studentene på sitt kull som søkte seg til salgsbransjen etter endt studie på NHH.

– Det er veldig få som snakker om, eller som kunne tenke seg en karriere innenfor salg etter endt økonomiutdannelse fra NHH eller BI. De fleste velger de tradisjonelle retningene og tar jobber innen consulting, finans eller revisjon.

– En siste utvei

– Hva tror du er grunnen til det?

– Jeg tror for få kjenner til mulighetsrommet, utviklingen og eksponeringen en god selgerrolle kan gi deg. Det jeg opplevde i utlandet var at selgerne var både respektert og de som hadde de høyeste lønningene. I Norge vil jeg si det historisk sett er forbundet et stigma mot det å «bare være en selger». Som selger i Facebook og andre amerikanske selskaper blir man ansett som en viktig bidragsyter, om ikke den viktigste til forretningen, mens det å være selger i Norge ofte blir snakket om som en siste utvei dersom man ikke finner en annen jobb.

Nilo tror stigmatiseringen av salgsyrket skaper utfordringer for både næringslivet og arbeidstakere.

– Konsekvensen er at norsk næringsliv sitter igjen med for mange dårlige selgere, som til syvende og sist er negativt for verdiskapningen. Næringslivet er nødt til å både løfte frem og dyrke selgeryrket for at det skal bli en ettertraktet karrierevei. Dette vil til gjengjeld sørge for at bedriftene opprettholder sterk konkurransekraft i markedet. I mine øyne velger altfor mange dyktige mennesker en karriere utenfor salg og da må næringslivet stille seg spørsmålet; hvorfor det?

– Klassisk selgerjobb

– Kjente du noen gang på at det var ubehagelig å si at du skulle jobbe som selger i Facebook?

– Ja, selv om rollen åpenbart var selger, eller Account Manager, var det lett å komme med bortforklaringer, noe jeg opplever mye av selv. Jeg sa typisk at jobben min var å hjelpe norske og nordiske kunder med å lykkes på Facebook ved hjelp av strategisk rådgivning og kreativitet. Men jobben min var å øke omsetningen for Facebook i det norske markedet. Det var uten tvil en klassisk selgerjobb.

Bortforklaringene tok imidlertid fort slutt da Nilo begynte i jobben, og i stedet tok han til ordet for mulighetene salgsyrket gir.

Etter å ha vært i Facebook fra 2011 til 2017, gikk han over i rollen som byråleder i mediebyrået Zenith hvor han var fra 2017 til 2019. Fra 2020 har han vært partner og ansvarlig for markedsføring i Askeladden & CO (A&CO), som blant annet står bak selskapene Dr.Dropin, Squeeze og Burgerheim.

– Fordi jeg tok muligheten innenfor salg så tidlig, fikk jeg også anledning til å bli byråleder for et mediebyrå i ung alder. Det tilskriver jeg bredden fra salgserfaringen og eksponeringen jeg har hatt i mine kommersielle roller. Det hadde aldri skjedd om jeg hadde tatt en mer tradisjonell rolle hos et byrå eller i en markedsavdeling.

– Større stolthet

– Hvordan var det å forlate salgsbransjen og gå inn som partner i A&CO?

– Selv om jeg sluttet å ha kvartalsbudsjetter da jeg gikk videre fra Facebook, har alle rollene etter det også vært drevet av salg. Selgeregenskapene og erfaringen er noe jeg bruker hver eneste dag – også i roller som ikke har et klassisk salgsbudsjett. Man selger hele tiden, enten det er til kommende kollegaer, samarbeidspartnere, investorer eller kunder. Når det er sagt, savner jeg innimellom det adrenalinet det gir når du closer en stor deal som du gjerne har jobbet i månedsvis for å lande, svarer han.

En tydelig engasjert Nilo mener det er en fundamental feil i mindsettet til folk som snakker nedlatende om salgsbransjen, og håper flere som vurderer en karriere innenfor salg velger å ta sjansen.

– Jeg håper spesielt yngre selgere tidlig i karrieren sin opplever en større stolthet overfor yrket sitt fremover. Vi må løfte anseelsen til selgere på tvers av bransjer. Det er tross alt de som skaffer bedriften inntekter.

– Hvordan kan vi få til det?

– Jeg tror arbeidsgiver i større grad må synliggjøre hvilke muligheter en salgskarriere faktisk innebærer, og at både selgere og ikke-selgere framsnakker salgsfunksjonen i sitt selskap.

Powered by Labrador CMS