Thor Bjørnsson gikk inn i stillingen som storkundeansvarlig i juni.

Har gått fra dørselger til storkundeansvarlig i Google

Thor Bjørnsson måtte svelge stoltheten og ta jobben som selger han ikke ville ha. Fem år senere er han storkundeansvarlig for Google.

Publisert Sist oppdatert

Thor Bjørnsson hadde tidlig et ønske om å jobbe i finans. Etter videregående startet han en bachelorgrad i økonomi og administrasjon på NHH. Ambisjonen var å komme seg til utlandet for å jobbe for større selskap, og før han ble ferdigutdannet fikk han praksisplass i London som regnskapsassistent.

– Det gikk ikke så bra, sier Bjørnsson.

– Jeg ble behandlet ganske dårlig. De første tre månedene fikk jeg ikke betalt, og jeg måtte krige meg til minimumslønn de resterende tre.

Etter et halvår i London dro han hjemover mot Norge med halen mellom beina for å gjøre ferdig det siste året av bachelorgraden.

– Når jeg kom tilbake var jeg ganske knust og selvtilliten var på bunn.

Motgangen endte ikke når han fikk graden sin fra NHH i 2017.

– Jeg stod på bar bakke. Jeg hadde ikke noe særlig nettverk og folk hadde lite respekt for utdanningen min. Det handlet om hvem du kjente, så jeg sleit med å finne jobb etter å ha fullført utdanninga.

– Den verste typen mennesker

Etter det Bjørnsson beskriver som utallige søknader og intervju som gikk ingensteds, begynte han å bli desperat etter en jobb. Han hadde nå vært arbeidsledig i et halvår.

– Da ble jeg presentert for Sector Alarm. Jeg hadde mine reservasjoner og tanker om salg. Mange tenker det er den verste typen mennesker som holder på med sånt, som plager og pusher folk til å kjøpe ting de egentlig ikke vil ha.

Selv om det stakk i stoltheten, tok Bjørnsson jobben som dørselger. Det viste seg at han var dyktig og ble etter hvert med i Sector Alarms eliteteam, og vant flere salgskonkurranser.

– Det var en beinhard jobb. Du opplever mye kjeft når du er ute, enkelte angriper sjela di.

Selv om Bjørnsson gjorde det bra som selger i Norge var ønsket om utlandet fortsatt sterkt, til tross for opplevelsen i London.

– Jeg så jo hvor sykt mange selskaper det finnes og hvor mye mer aktivitet det er der kontra Norge.

Neste tur ut av landet skulle bli veldig annerledes.

– Jeg tenkte at denne gangen må jeg være mer kalkulert og smartere. Hvis noen tenker på å starte karriere i utlandet så bør de ha en mye bedre plan enn jeg hadde for London.

Time is money

Ferden gikk til Sydney, hvor han tok en master i bedriftsledelse. Her fikk han også jobb hos finansteknologiselskapet Limepay.

– Det er en hard verden der nede. Det er mye mer konkurranse der enn i Norge, men det var akkurat det jeg søkte etter. Det krydde av finanstek-selskap i Sydney.

Bjørnsson beskriver en helt annen verden i Australia enn det han var vant til i Norge.

– Nordmenn er veldig reserverte i starten, det tar litt tid å ta en avgjørelse. I Australia føler jeg de har en veldig sterk «time is money»-mentalitet. Du må være rask hvis du skal overleve i det markedet.

Bjørnsson har erfaring fra England, Australia og Irland. Han beskriver salgsmiljøet i utlandet som «spissere» enn i Norge.

– I Australia kunne du få sparken om du ikke leverte eller ble utkonkurrert. Du trenger ikke å krige deg til en forfremmelse på samme måte i Norge som du må utenfor.

Nå er Bjørnsson i prosessen av å onboardes i Google som storkundeansvarlig. Her får han jobbe med kundene som har høyest potensial til å vokse.

– Jeg har blitt pepret ned med informasjon. Det tar ett år å komme seg til produktivitetsnivået man skal være på i Google, så nå har jeg bare elleve måneder igjen.

Powered by Labrador CMS