Stian Moursund, salg og markedsjef i RBK

RBKs nye salgssjef: – Det vil være kortsiktig for oss å bare gå etter penger

Salg- og markedssjefen til RBK har et ess i erme for å lande avtaler for neste år.

Publisert

(LERKENDAL): I brakka på Lerkendal Stadion har Stian Moursund de siste månedene jobbet som salg- og markedssjef for Rosenborg (RBK). Den trønderske storklubben endte 2022-sesongen på tredjeplass etter tap i siste serierunde.

– Det er helt klart lettere å ringe når det går bra med klubben enn når det går dårlig, og dagen etter et godt resultat. Og både tilskuertall og sportsresultat er viktig. Men den generelle stemningen og emosjonelle tilknytningen er også viktig når man skal snakke med kunder, sier Moursund.

– Er det utfordrende å selge en merkevare som lever sitt eget liv på gressmatta?

– Tja, merkevaren lever ikke bare der. Det er viktig at alle i RBK lever etter våre verdier både på gressmatta og av. Sånn sett er det ikke bare under kamp merkevaren bygges.

Stian Moursund, salg og markedsjef i RBK

– Viktig med relevans

RBK har flere forskjellige typer sponsorer og samarbeidspartnere.

Hovedsponsor er Sparebank 1 SMN. I tillegg har de selskaper som Adresseavisen, Salmar, Coop og Ringnes som sponsorer.

– For oss er det viktig å ha partnere som har en relevans. Det vil være kortsiktig for oss å bare gå etter penger. Vi må ha inn de som har et så likt som mulig verdigrunnlag som oss.

Klubbens verdier er åpenhet, samfunnsengasjement, folkelighet, humør og engasjement og «godfoten».

– Jo mer vi klarer å ha med oss det, jo mer forutsigbare blir våre samtaler, sier han og legger til:

– Vi må bygge en forståelse for hvorfor man er sammen med laget. Det må føles riktig for kunden, og for deres kunder igjen, sier Moursund.

– Må levere noe

RBK har også et B2B nettverk med om lag 80 selskaper.

– Nettverk er utrolig viktig i dag. Du må kjenne folk for å få til avtaler. Der tilbyr vi en arena.

– Vi må være på tilbudssiden. Vi ser gjerne på nettverket hvilke selskaper vi føler vi mangler, og hvem som kan berike nettverket. Vi ser også på hvem vi har der, og hvem de trenger.

Han forteller at de prøver å få inn åtte til ti nye selskaper hvert år.

– Vi må være på tilbudssiden. Vi ser gjerne på nettverket hvilke selskaper vi føler vi mangler, og hvem som kan berike nettverket. Vi ser også på hvem vi har der, og hvem de trenger, sier han og legger til:

– Og det er et arbeid som foreløpig går ganske bra. Det er ikke bare å gå ut og hente penger nå, selv om RBK er kjent. Vi som jobber med salg er avhengig av å synliggjøre en nytteverdi. Ingen gir bort penger lenger, man vi ha noe tilbake.

I nettverket kan selskapene reise på bortekamper, og det arrangeres frokostmøter.

– Det er ikke bare å selge, vi må levere noe til de også. Det tar nok mye mer tid enn salgsarbeidet.

Stian Moursund stikker innom treningen til A-laget.

Ess i ermet

I høst har flere av selskapene i nettverket signert nye avtaler. Blant annet KLP, Thorleifs Bussreiser, Senab Eikeland og Kreditorforeningen.

I tillegg signerte Inderøy Slakteri med klubben, som også har begynt å tilby Inderøysodd på stadion på kampdager.

– Er det vanskeligere å reforhandle avtaler nå, når økonomien er som den er?

– Det er vanskelig for meg å si i og med at jeg har vært her så kort, sier han og legger til at klubben har et ess i ermet når de nå snakker med mulige partnere.

– Fra nyttår fusjonerer vi med et kvinnelag, RBK Kvinner. Så når vi nå jobber med potensielle selskaper, snakker vi også om kvinnelaget. Og kvinnefotballen er i ekstrem vekst.

Beslutningstakerne på Koteng Arena

Moursund legger til at norgesrekorden for antall tilskuere på en kvinnekamp er på Lerkedal, da RBK Kvinner spilte mot Brann tidligere i høst. Vanligvis spiller laget på Koteng Arena på Lade.

– Vi tror at den veksten vi ser i Europa og verden for øvrig med interessen for kvinnefotball også vi komme hit til Norge.

Moursund forteller at man i England har sett interessante endringer i sponsorer.

– Der har bildekk-selskaper skjønt at det lønner seg å annonsere på kvinnekamper. De har funnet ut at det som regel er kvinner i husholdninger som har mest fokus på sikkerhet og trygghet og at det i flest tilfeller er de som uttrykker at man skal bytte dekk.

Han sier det nå er noe de også ser på.

– Vi må finne de selskapene som skjønner at det er beslutningstakere på Koteng Arena. Kvinnen i et forhold er ikke den som bestemmer fargen på bilen og fargen på kjøkkenet. Det er beslutningertakeren i mange tilfeller.

Powered by Labrador CMS