Daniel Therkelsen Kongstvedt, salgsleder i Helthjem.
Daniel Therkelsen Kongstvedt på takterrassen i Akersgata i Oslo. Salgslederen i Helthjem har jobbet i selskapet siden 2015.

De var fire ansatte da han startet i selskapet. Nå leder han en avdeling med 15 selgere

Helthjem har sterke konkurrenter. Likevel har de greid å bli en velkjent merkevare innenfor pakkelevering.

Publisert Sist oppdatert

Daniel Therkelsen Kongstevdt har jobbet i Helthjem helt siden starten i 2015. Etter tre år som Account Manager i selskapet fikk han rollen som salgsleder.

Nå har han bygd en salgsavdeling bestående av totalt 15 ansatte.

– Det var ganske tilfeldig at jeg havnet her. Men jeg har alltid likt salg og ser på det som noe jeg mestrer, sier Kongstevdt til SALG24.

Han studerte markedsføring med fordypning i salgsledelse i tre år på Handelshøyskolen BI. Deretter bygde han på med en mastergrad i business mangement fra England.

– Mens jeg skrev masteroppgaven min hadde jeg noen salgsjobber på siden. Dette var spesielt innenfor telefonsalg, så det var ganske tøft. Men jeg leverte raskt veldig gode resultater, sier Kongstvedt.

Helt i starten

Da mastergraden var i boks i 2015 var han på utkikk etter jobb. Helthjem var nettopp startet, og Kongstvedt fikk jobben som account manager i frakt- og posttjenesten som nå eies av mediekonsernet Schibsted.

– I to år var vi kun fire personer i Helthjem. Vi hadde bestemt oss for å satse på netthandelspakker. Da jobbet alle litt som selgere, og vi hadde flere oppgaver som vi delte på.

Starten var ikke enkel. Med hard konkurranse måtte de starte med å selge seg inn til de mindre forretningene.

– Ingen kjente til Helthjem da, og derfor måtte vi først gå til de aller minste aktørene. Dette gjorde vi et par år før vi begynte å snuse på de større nettbutikkene. Da gikk jeg over til rollen som Key Account Manager.

Tilpasser salget

Egenskapene fra telefonsalg er noe Kongstvedt har tatt med seg videre i karrieren.

– Man blir veldig tøff av å jobbe med telefonsalg. En blir vant til cold calls og dermed mer uredd. Jeg fikk også erfaring fra både B2B og B2C-salg. Det er stor forskjell mellom de to, og framgangsmåten du velger må tilpasses deretter.

Helthjem har også flere ulike kunder, med ulike behov.

– Det kan for eksempel være veldig stor forskjell på norske og nordiske nettbutikker. Møtene med svenske aktører kan være mer topptunge. Du møter kanskje en CEO, mens i møtet med norske kunder er det for eksempel en logistikk-sjef. Da må kommunikasjonen tilpasses litt.

Retter seg mot mote

I 2023 har Helthjem blitt noe som veldig mange kjenner til. Dette gir dem selvtillit, forteller Kongstvedt.

– Vi er veldig sikre på oss selv når vi går inn i salgsmøter, og vi er komfortable på at vi kommer ut derfra og er fornøyde. Vi vet at vi er fleksible og raskest med leveringene, og at vi har et unikt produkt sammenlignet med andre.

Kongstvedt trekker fram Posten og PostNord som deres største konkurrenter. Men Helthjem er på hjemmebane når det gjelder spesielt én bransje.

– Vi har størst slagkraft innenfor levering av fashion-produkter. Klær, sko, kosmetikk og mote. Produktet vi har der ser vi på som nesten uovervinnelig.

I 2022 signerte de avtaler med GinaTricot, Lindex, Nelly og Footway.

– Vi hadde fin vekst i fjor, og vokste mer enn markedet ellers. Det betyr at vi fortsatt tar markedsandeler, selv om det rent makroøkonomisk er en tøff tid for mange nordmenn.

Schibsted eier Helthjem sammen med to andre mediekonsern, Amedia og Polaris. Førstnevnte varslet i januar at de må nedbemanne på grunn av sin økonomiske situasjon. 500 millioner kroner skal kuttes innen utgangen av 2024. Både Amedia og Polaris har også varslet kutt. Dette påvirker ikke Helthjem, sier Kongstvedt.

– Vi vil nok snarere ansette flere, avslutter han.

Powered by Labrador CMS