Forsvarets forum, her fra Medieprisene, da de vant prisen for årets nisjenettsted.

Slik har Forsvarets forum gått fra null til hundre på annonsesalg: – Kjøpesterk målgruppe

Nisjeavisen Forsvarets forum har hatt «all time high» i flere papirutgaver, og på nett nærmer de seg utsolgt for året.

Publisert Sist oppdatert

Nisjeavisen Forsvarets forum har det siste halvannet året opplevd kraftig vekst på annonsesalget

Det var i januar i 2021 at avisen fikk på plass muligheten for digitale annonser.

– Etter en litt treg start har det bare gått oppover. Det er veldig kult å se hvordan markedet har tatt imot Forsvarets forum, sier ansvarlig redaktør, Stian Eisenträger til Salg24.

Tidligere i år mottok Forsvarets forum Markedsprisen på Fagpresseprisen, for å ha innovert seg på markedssiden.

– Vi har gått fra null til veldig mye digitalt, og samtidig har annonsesalget på papir økt. Det har vært på «all time high» i de siste utgangene.

Avisen gir ut papirmagasinet «F» som gis ut fire ganger i året.

– Så papiret er ikke dødt?

– Nei jeg tror papirets død er oppskrytt. Vi utnytter heller papirets egenart både i annonser og redaksjonelt innhold. Og det tror jeg har blitt lagt merke til av annonsører, og at vi har blitt mer attraktive og synlige for markedet.

Han tror også at omleggingen av papirmagasinet har gjenspeilet seg på det digitale salget.

– I symbiose gjør de to hverandre bedre og komplimenterer hverandre, både journalistisk og markedsmessig, sier Eisenträger.

Avisen bruker Salgsfabrikken for digitale annonser, og Arne Aardalsbakke til papir – annonsene.

– Kjøpesterke menn

Daglig leder i Salgsfabrikken, Wenche Huser Sund, sier til Salg24 at salget på nett går veldig bra.

– Det går såpass bra at vi nå har satt to selgere på det. Toppbanneret er mer eller mindre utsolgt ut året. Så nå lager vi flere plasseringer, sier Huser Sund.

Hun forteller at avisen har en spennende målgruppe.

– De er kjøpesterke. Og så er det mest aktive menn, som er mye ute, og det er mange som driver med jakt. Så det er en god og fin målgruppe, sier hun.

Huser Sund forteller at det har vært givende å være med avisen helt siden de startet satsingen på nett.

– Vi var veldig spente på hva vi kunne få til sammen. Vi hadde et mål om en million kroner første året, og vi solgte langt over. Så langt i år har vi en økning på femti prosent, og vi er ikke ferdige med å selge, sier hun.

Og Huser Sund mener mye av grunnen til at salget går så bra, er redaksjonen.

– Dette er utrolig dyktige folk, de tør ting. Og det er mye lettere å jobbe med flinke folk.

Powered by Labrador CMS