Høyskolen Kristiania, her ved Campus Kvadraturen, har lagt om kommunikajonen ut mot potensielle studenter.

Bruker 25 millioner kroner for å tiltrekke seg studenter: – Det vi ser er at de unge er usikre, de vet ikke hva som er det rette valget

Høyskolen Kristiania la om måten de kommuniserte på for å få flere studenter. Les hva de gjorde her og hvordan de lykkes.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– Det vi ser er at de unge er usikre, de vet ikke hva som er det rette valget. De bruker lang tid på å velge hvilke studie de skal velge og de orienterer seg mot sikre utdanninger. Hvor attraktivt det er å studere der er viktig.

Det sier Stein-Oddvar Evensen, som er markeds og kommunikasjonsdirektør ved Høyskolen Kristiania til KOM24.

Innså de måtte ta grep

Kampen om å sikre seg de beste studentene er i full gang. 15. april er fristen for å søke seg studieplass på de offentlige utdanningsinstitusjonene i Norge. Hundretusenvis av unge folk skal velge seg en plass å studere de neste årene og det er en hard kamp om oppmerksomheten. Høyskolen Kristiania har et rullerende opptak på de fleste studieprogrammene sine, men de innså for et par år siden at de måtte ta noen grep og derfor lagt helt om på måten de kommuniserer med kommende studenter på.

Før koronaen lammet Norge gikk de gjennom hvordan de kommuniserer på høyskolen. De så blant annet på hvilke strategier og plattformer de brukte på rekruttering.

– Vi identifiserte merkevareegenskapene til Kristiania, vi så på hvilke drivere som ligger i det, sier han.

De har laget en kommunikasjonsplattform og Evensen sier at de landet på at de må ha en mer leken merkevare som utfordrer, men på en positiv måte.

– Endre, utfordre, inspirere og gjøre en forskjell ble tre stikkord som vi skulle bruke på vidt ulike studieretninger som kunstfag, teknologifag, samfunnsfag og helse. Det er flere ulike målgrupper, men gjennomgangmelodien skulle være disse egenskapene, sier han.

Evensen peker på at de har 100 ulike studietilbud fordelt på fire fagområder. I tillegg har de nettstudier med hundrevis av emner og studier.

Middels suksess

– Det er mye å velge mellom, men vi må ha konsistent kommunikasjon. Utfordringen er å definere Kristianias egenart, det synes jeg vi har lykkes bedre med. Vi får fram de gode, positive produktegenskapene, sier han.

De er totalt 25 stykker som jobber med kommunikasjon og marked på høyskolen.

Når koronaen kom måtte de legge vekk de fleste planene for fysiske aktiviteter, men kunne da bruke tilsvarende mye på digitale møteplasser. Blant annet ble åpen dag erstattet med åpne digitale dager, for at elever fra de videregående skolene skulle bli kjent med dem.

Det har vært en middels suksess.

– Det har vært varierende oppmøte, men ikke så høyt som vi hadde håpet på. Jeg tror det har sammenheng med pandemitretthet og digital tretthet. Det å skape ting som engasjerer er krevende på en digital møteplass, sier han og sammenligner det med en normal åpen dag som er mer som en «festival» til sammenligning, hvor fremtidige studenter treffer fagmiljø, får innblikk i studie- og læringsmiljø og hilse på sine potensielle medstudenter.

De har og prioritert å formidle historier fra tidligere studenter som har lyktes med karrierevalgene.

Totalt har høyskolen et mediespend på 25 millioner kroner, det tilsvarer rundt 6000 kroner per student.

Men har det fungert?

– Det ser ut som om kommunikasjonen fungerer. Det er god bevegelse av interesserte. Men det vi ser er at de unge er usikre. De bruker lenger tid på å velge hva de skal studere, sier han.

Bruker lengre tid på å bestemme seg

– Jeg tror mange unge voksne kommer til å bruke påsken til å diskutere hva de skal studere sammen med familien, sier han.

Han sier de merker at trafikken på nettsidene deres har økt.

– Trafikken på nettsidene våre er vesentlig høyere enn tidligere. Vi ser at de potensielle studentene bruker lenger tid på å velge ett studium og lesetiden har økt. Samtidig ser vi at de som har søkt og fått tilbudet om studieplass aksepterer raskt, sier han.

Undersøkelser de har gjort viser at målgruppen liker kommunikasjonen som Kristiania har utviklet og det samme er tilbakemeldingene fra de ansatte.

Men det er mange andre utdanningsinstitusjoner som er gode til å kommunisere sine studietilbud og roper etter oppmerksomhet fra potensielle studenter. Det sier Evensen at de merker.

Powered by Labrador CMS