Bodil Skjørestad, Kenneth Opsahl og Per Stilling er i stor grad samstemte når det gjelder delingskultur blant selgere.

Mener salgsbransjen mangler dette: – Det er helt avgjørende

Er selgere gode nok til å dele kompetansen sin? Og hvilke fordeler kan det gi?

Publisert

Flere har fremhevet viktigheten av å ha en god delingskultur innad i salgsavdelingen i en bedrift. Gode relasjoner og lav terskel for å dele salgshistorier skaper grunnlag for å lykkes, hevder mange.

SALG24 har spurt ulike salgsfolk om de mener selgere deler nok kompetanse seg imellom.

– Det er ekstremt viktig å dele erfaringer, teknikker og suksesshistorier. Samtidig er det også viktig å snakke om de gangene der det ikke gikk helt på skinner. Men det krever psykologisk trygghet i teamet og at de som jobber der har evnen til å heie fram andres suksess.

Det sier Bodil Skjørestad, rådgiver i Evan-Jones.

Dersom salgsteamet kjenner hverandre godt, vil de også kjenne til hverandres styrker og svakheter.

– Noen ganger kan én spesifikk kunde passe best til en av selgerne i en bedrift. Er du storsinnet nok, gir du kunden videre til en kollega dersom du merker at det ikke fungerer helt, sier Skjørestad.

Hun tror også at det er muligheter for at selgere deler mer på tvers av bedrifter. Det eneste som kreves er noen grunnleggende forutsetninger.

– Jeg tror definitivt norske selgere kan bli bedre til å dele med hverandre. Det finnes profesjonelle nettverk der dette skjer i dag. Da er det en fordel at de som deltar i slike nettverk ikke har samme tjenester eller fagområde som de skal selge på. Selgere er overalt, så det bør være mulig.

– Helt avgjørende

Salgscoach Kenneth Opsahl sier seg enig. Han snakker om begrepene «growth mindset» og «fixed mindset», og hvordan dette har innvirkning på salget hos en bedrift.

– Jeg tror det er helt avgjørende at selgere deler for å bli bedre. Hvis du har et fixed mindset ser du på andre selgere som en trussel, og du vil for alt i verden være bedre enn de andre. Dette finnes det mye av, også innad i salgsavdelinger. Da vil du slite med å skape et godt samarbeid.

– Med et growth mindset ser du på dine evner kun som et utgangspunkt. Du er nysgjerrig på hva andre har fått til og hvordan. Et eksempel på dette er da Aksel Lund Svindal og Kjetil Jansrud kjørte alpint, og den ene advarte mot vanskelige svinger eller andre hinder i løypa. Dette førte noen ganger til at sistemann vant, men da fikk den som advarte igjen neste gang, sier Opsahl.

Han mener derimot at konkurranseinstinkt og delingskultur fint kan eksistere sammen.

– Det er et element i salg at man trenger en belønning. Men kanskje kan bonusen komme hele teamet til gode, i stedet for å bare gå til én av selgerne? Da vil flere kunne oppleve mestring samtidig.

Ikke slik mange tror

Per Stilling i Training Norge mener norske selgere må bli bedre til å dele kompetanse med hverandre.

– Jeg mener det er for lite delingskultur. Vi har masse å hente der, både internt i bedrifter og ellers. Det handler ikke om å gi bort hemmelighetene sine, men å skape gjensidig forhold som flere parter kan tjene på, sier Stilling.

Han mener mange feilberegner sin posisjon i et marked og hvem som egentlig er deres største trussel.

– De største konkurrentene våre er ofte ikke de vi tror. «Vente eller la være» er veldig ofte den største konkurrenten. Det handler om å tørre å ta en beslutning, for så å kunne dele virkningene av dette senere. De som deler har en tendens til å få noe tilbake i etterkant.


Powered by Labrador CMS