Tor Arne Sandholt

Så mye økte det digitale salget til HS Media i fjor

I 2022 var det den digitale utviklingen som gledet aller mest. For samlet sett så solgte de for mindre i fjor enn året før.

Publisert

– 2022 ble et sterkt digitalt år for nisjemediene. Vi ser nå at nisjemediene satser langt mer på innhold i sine digitale medier. Det gir også positive utslag i den digitale reklameomsetningen, sier daglig leder i HS Media, Tor Arne Sandholt i en pressemelding.

HS Media økte den digitale omsetningen fra 2021 til 2022 med 4,2 millioner i fjor, det tilsvarer en økning på 21 prosent.

Også i inneværende år forventes en enda større digital vekst for HS Media som i hovedsak selger reklame for nisjemedier.

I 2023 forventes en digital vekst på 48 prosent sammenlignet med fjoråret. Dersom budsjettene blir realisert i virkelig omsetning, vil den digitale omsetningen i 2023 komme opp i drøye 36 millioner kroner av en total omsetning på i overkant av 124 millioner i inneværende år. Da vil i så fall den digitale andelen av totalomsetningen bli på 29 prosent, ifølge HS Medias regnestykker.

– Vi ser at nisjemediene gjør bruk av stadig flere virkemidler og formater innen digital kommunikasjon. Det gir raskt resultater. Mange aktører ser nå ut til å lykkes i sin digitale prosess, samtidig som papirproduktene har en sunn økonomi. Det er gøy å se hva som skjer av utvikling i nisje-Norge nå for tiden, sier Sandholt.

– Og vi registrerer at stadig flere utgivere velger å bruke oss til å optimalisere bruk av SoMe i kombinasjon med sine redaksjonelle plattformer. Det skaper økt trafikk – og mer for oss å selge på. Ja, vi får flere formater og produkter å selge på, samt mer trafikk. Det har gitt mange gode resultater, sier Sandholt.

HS Media er også godt i gang med 2023, melder de i pressemeldingen.

44 prosent av totalbudsjettet på drøye 124 millioner kroner er allerede solgt for året. På print er allerede 52 prosent av budsjettet i boks.

– Vi har hatt en fin start på det nye året. 2023 ser lovende ut, konkluderer Sandholt.

Det totale salget til HS Media endte i 2022 på 119 millioner kroner, noe som var litt ned fra 2021.

I 2021 solgte HS Media for totalt over 122 millioner kroner. I 2020 var salget på 120 millioner, mens salget var på snaue 111 millioner i 2019.

Selskapet, som eies av Aller Media, har overkant av 30 ansatte.


Powered by Labrador CMS