– Jeg har alltid elsket å jobbe med kommunikasjon og det er av flere grunner. Først og fremst blir du aldri utlært.

#MinJobb

Jeg har bodd i fem land og har alltid likt språk og det å kommunisere, uansett hvor jeg befinner meg i verden. Selv på språk jeg ikke kan

Nathalie Kåvin hyller Amanda Gormans framføring under presidentinnsettelsen. – Det var kommunikasjonsmagi både i form av ord og fremføring.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Med spalten #MinJobb ønsker KOM24 å få kommunikasjonsfolk til å snakke om jobben sin, hva som inspirerer dem i arbeidet, hvilke utfordringer som finnes i bransjen - og hva som er god kommunikasjon.

I dag er det ansvarlig for ekstern kommunikasjon og merkevare hos Schibsted Group , Nathalie Kåvin, som svarer i spalten.

– Hva er tittelen din - og hva går jobben din ut på?

– Jeg har rollen «Head of External Communications & Brand», som betyr på norsk at jeg er ansvarlig for ekstern kommunikasjon og merkevare hos Schibsted Group.

Det vil si at jeg både koordinere hvordan vi snakker rundt Schibsted til allmennheten, og skaper forståelse og interesse for de mange spennende områdene og virksomhetene som er en del av Schibsted-familien. Vi har jo både mediehus, markedsplasser og startups og vekstselskaper i vår selskapsportefølje.

Sammen med mitt team jobber vi med å utvikle Schibsted merkevaren både i forhold til design og som merkevareplattform. Schibsted er for mange en ukjent perle, da mange kjenner våre sterke merkevarer som VG, FINN og Lendo i Norge, og Svenska Dagbladet og Blocket i Sverige. Men med Schibsted som login tjeneste på mange av disse tjenestene, begynner Schibsted å bli bedre kjent. Vi har også et veldig attraktivt traineeprogram som også gjøre at mange unge synes Schibsted er spennende sted å starte karrieren i.

– Hva liker du best med jobben din?

– Jeg har alltid elsket å jobbe med kommunikasjon og det er av flere grunner. Først og fremst blir du aldri utlært. Du må henge med på utviklingen i samfunnet og trender, ikke minst innenfor teknologi. Jeg er også veldig nysgjerrig og glad i møte nye mennesker, og det gjør jeg nesten daglig i jobben min. Jeg møter hele tiden nye spennende og kunnskapsrike mennesker innenfor alle mulig fagfelt, ingen dager er like og det er alltid nye spennende prosjekter rundt neste sving.

– Hvilke arbeidsoppgaver liker du minst?

– Innenfor mitt fagfelt? Det høres muligens rart ut men jeg er såpass heldig at jeg har valgt en karriere i livet hvor jeg liker det meste innenfor kommunikasjon. Men generelt holder jeg meg gjerne unna avanserte excelark og formler. Det har aldri vært appellerende til meg dessverre, selv om jeg har stor respekt for de som kan det godt!

– Hvorfor ville du jobbe med kommunikasjon?

– Fra jeg var liten likte jeg å skrive og fortelle historier. Da jeg var ni flyttet familien min fra Sverige til Sveits og jeg måtte lære meg engelsk over natten for å kunne kommunisere med klassen min. Så ble det fransk og til og med spansk. Jeg har bodd i fem land og har alltid likt språk og det å kommunisere, uansett hvor jeg befinner meg i verden. Selv på språk jeg ikke kan!:-)

– Hvem inspirerer deg i kommunikasjonssektoren?

– Det er mange, og det kommer heldigvis nye gode eksempler på god kommunikasjon (og ikke så god) hele tiden. Også spørs det hva du mener med kommunikasjonssektoren for den er bred. Ofte er det jo folk i kommunikasjonssektoren de som hjelper andre å bli bedre kommunikatører, og det er jo inspirerende i seg selv. Men generelt blir jeg inspirert av folk med synlige gode verdier, som gjør en samfunnsforskjell med sin fortellerevne, og som får folk til å forstå vanskelige temaer på en enkel måte.

– Hva gjorde deg sist imponert i kommunikasjonsfaget?

Nathalie Kåvin hyller Amanda Gormans framføring under den amerikanske presidentinnsettelsen nylig.

– Mulig det ikke er det du ser etter her, men hvis jeg skal nevne et spesielt kommunikasjonstalent så må jeg jo slå et slag for Amanda Gorman under den nylige presidentinnsettelsen i USA. Det var kommunikasjonsmagi både i form av ord og fremføring.

– Hva er god kommunikasjon?

– Forståelige budskap som motparten husker og kan gjenfortelle.

– Hva mener du er den største utfordringen for din bransje fremover?

– Jeg vet ikke hvis jeg vil kalle det en utfordring, for jeg mener det er en styrke i samfunnet vi lever i; men «autentisitet» og det å ha tydelige verdigrunnlag kommer til å bli viktigere en noensinne.

Det å være åpen og transparent som selskap er noe alle må lære seg, hvis du skal kommunisere godt med fremtidens kunder og ansatte.

Powered by Labrador CMS