Fagdirektør Håvard Kvernaas Bakken i ANFO.
Fagdirektør Håvard Kvernaas Bakken i ANFO.

JULEPRATEN

ANFOs fagdirektør må bytte ut sykkelen med langrenn denne julen

Her er tre ting han mener vil prege kommunikasjonsfolk i 2021.

Publisert

KOM24 har stilt seks spørsmål til en rekke folk i kommunikasjonsbransjen om året som har gått, og hva de gjør denne julen.

Denne gangen er det fagdirektør Håvard Kvernaas Bakken i ANFO som svarer i julepraten.

– Hva gjør du i julen?

– Vanligvis betyr jul sykkel- og fjellturer i Spania. I år blir det hytta og langrenn. Det er allerede masse snø på Budor!

– Hva vil du anbefale andre å lytte til/smake på/lese/eller se denne julen?

– Lytt til podcasten «50 things that made the modern economy», les Geir Gulliksen «Bli snill igjen» og se «Bjørnstad» på HBO.

– Hva er det morsomste du har opplevd dette året?

– Det har vært veldig moro å få være med på ANFOs digitale sprang som ellers ville tatt flere år. Denne mixen mellom fysisk, hybrid og rene digitale møteplasser tar vi med oss videre også etter korona.

– Du får invitere tre bransjekollegaer på middag. Hvem inviterer du og hvorfor?

– Marius Skjelbæk i TV 2. Utrolig morsom kar og vi kan snakke om Hamar og Ham-Kam. Henrik Berger Jørgensen fordi vi har utsatt tre øltreff på grunn av sosial nedstenging. Catrine Moksnes i Good Morning Naug for å snakke om Grønnvaskingsplakaten.

– Hva husker du best fra kommunikasjonsåret 2020?

– Året startet vel som vanlig. Det pressen fant mest interessant å formidle var stemmeskandalen i Grand Prix og ikke minst nyheten om at Prins Harry og Meghan ønsket å trekke seg tilbake. Etter det rykket Biden, FHI, «hvordan klippe seg selv», «hvordan permittere ansatte» og George Floyd opp på Google topplista. Det sier alt. Fra reklamebransjen vil jeg huske best all den empatiske pianomusikken i TV-reklamene. Alle som gode samaritaner - «Ikke kjøp hos oss!»

– Hva tror du vil prege kommunikasjonsbransjen i 2021?

1: Det skal bli svært interessant å få mer informasjon om hva Konkurransetilsynet legger i «formålsovertredelse». Har tilsynet mer kompromitterende materiale i ermet? Jeg vet da søren om bransjenormen har vært prisdrivende eller ei, men uavhengig av det synes jeg det er kjedelig at 70 prosent av alle våre dagligvarebutikker er såkalte lavprisbutikker. Gi oss ferskvaredisken tilbake!

2: Det skal bli vel så interessant å følge EU, Vestager og Digital Markets Act. Jeg håper virkelig at EU klarer å drive frem økt transparens og konkurranse i den digitale annonseøkonomien.

3: Til slutt vil det spennende å se i post-korona hvorvidt folk har revurdert sine prioriteringer i livet og om det påvirker forbrukeratferd og share of wallet. Jeg tror selv ikke på mange varige endringer. Bortsett da kanskje fra en nedgang i mediekonsumet når folk finner veien tilbake til kontoret.

Powered by Labrador CMS