Da vi sendte ut påskepraten bad vi og om bilde. Drange svarte: Du får bruke dette eller et du har og heller legge på noe «påskete». Den er grei, Jan Morten. Vi tar deg på ordet!
Da vi sendte ut påskepraten bad vi og om bilde. Drange svarte: Du får bruke dette eller et du har og heller legge på noe «påskete». Den er grei, Jan Morten. Vi tar deg på ordet!

Påskepraten:

– Som om det var det mest naturlige i hele verden, kom dykkere opp av vannet og serverte oss champagne

Jan Morten Drange mimrer tilbake på tiden i bransjen.

Publisert Sist oppdatert

KOM24 har stilt seks påskespørsmål til en rekke folk i kommunikasjonsbransjen.

I dag er det Jan Morten Drange, administrerende direktør i ANFO, som svarer i påskepraten.

– Hva skal du gjøre denne påsken?

– Så moro at du spør. Denne påsken blir hektisk i veldig positiv forstand.

I år tar vi en tidlig påskestart og er i Sevilla allerede noen dager før påske. Jeg er jo veldig glad i både steder som Sevilla og god mat og vin. Vel hjemme rekker vi så vidt å klargjøre terrassen før vi drar på tur til restaurant «Under» på Lindesnes. En julegave fra pandemitiden vi endelig får realisert. Det gleder jeg meg veldig til.

Deretter blir det rett til hytte på Rauland. Der venter barn med kjærester og ikke minst noen (forhåpentligvis!) fantastiske dager på ski og i solveggen! Med andre ord skal denne påsken bli en ganske perfekt combo.

– Hvilke serier vil du anbefale andre å konsumere i påsken?

Det er garantert andre som er langt bedre enn meg på dette. Har funnet ut at Netflix kjenner oss ganske godt. Vi ser gjerne på det Netflix foreslår og er godt fornøyd med det.

Ellers er jo NRK-appen et godt utgangspunkt. Det blir gjerne en krimserie. Exit ble konsumert i tre kjappe sekvenser. Ellers kan jeg jo nevne Fauda sesong 3, DNA, Trom, Black Widows osv.

Jeg er veldig glad i å lese og har definitivt tenkt å bruke påsken til å lese noen bøker også. Fant nylig en godt etablert amerikansk krimforfatter jeg ikke hadde vært borte i tidligere, Daniel Silva. Anbefales!

– Hva er det morsomste du har opplevd på jobb?

Jeg har som du vet vært noen år i arbeidslivet. Det betyr jo også at jeg har vært så heldig å være med på veldig mye. Både her hjemme og på reiser rundt i verden.

En uke i Cape Town i en tidligere jobb med en meget mat- og vinkompetent sjef og reiseleder var utrolig, og er fortsatt ganske morsomt å tenke tilbake på. En annen morsom episode var på Kick Off i København. Bussen tok oss til «Den Lille Havfrue», og som om det var det mest naturlige i hele verden kom det da dykkere opp av vannet og serverte oss champagne. Det var en annen tid!

I ANFO-sammenheng synes jeg det er både fint og morsomt og se tilbake på alt det vi har fått til i løpet av relativt kort tid. Vi prøver å gjøre det som er riktig og bra for både medlemmer og bransje.

Og selv om det går opp og ned over tid, så er denne bransjen stort sett en veldig morsom plass å jobbe i.

– Hvordan vil du karakterisere kommunikasjonsåret så langt?

Det er litt for tidlig å dra de store konklusjonene. Men jeg er blant dem som applauderer høyt for McDonalds Stress kampanje. Ærlig og sannsynligvis veldig effektiv.

At stemningen i markedet for øyeblikket er avventende og litt preget av usikkerhet, er nok ellers en riktig beskrivelse. Men vi ser jo også positive signaler. Vi vet at når våre omgivelser er usikre så får det ringvirkninger mange steder i bransjen.

Personlig er jeg også litt irritert på media som har en lei tendens til å svartmale situasjonen. Ja, det er utfordrende. Men, vi fikser dette også. Jeg savner en kollektiv optimisme! Tenk om vi ved årets slutt kunne oppsummere omtrent slik; «Året 2023 var året hvor den uttalte krisen aldri helt bet seg fast.»

Og så har vår venn ChatbotGPT noen spørsmål til deg også:

    – Hvordan tror du AI vil endre kommunikasjonslandskapet i fremtiden?

Jeg tror endringene vil være formidable. De som ikke omfavner dette, vil sannsynligvis angre.

Jeg sier ikke at vi skal være ukritiske for det skal vi ikke. Men vi skal ta det til oss, og med oss. AI vil gi oss muligheter og utfordringer. Noe ser vi ganske klart allerede nå, andre ting vil nok bli tydeligere etter hvert. Og det vil helt sikkert også oppstå situasjoner og muligheter vi ikke umiddelbart så for oss.

Samtidig skal vi være bevisst hva AI er god og best til, og hva vi ikke skal bruke AI til. I alle fall ikke i dag. Disse modellene trenger som vi vet trening! Det er klart at noen vil føle seg truet. Helt sikkert også med rette. Skal man jobbe med markedsføring i dag og i fremtiden skal man være positivt innstilt til endringer!

– Hvordan kan AI brukes til å analysere og tolke store mengder data for å få innsikt i publikum og målgrupper?

Her er mitt svar rett og slett at det kan og skal vi. Hvordan eksakt vi gjør det er det andre som bør svare på.

Powered by Labrador CMS