Hyper: Helge Skivenes, Martine Sjekkeland og Jørgen Djuve. Fra WAL: Hanna Wennstam og Anna Johansen .

Hyper og WAL vinner Oceans aller første DCC Nordics

– Det har vært veldig spennende å utforske hvilke muligheter som bor i en deep screen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

De siste tolv årene har Ocean UK gjort stor suksess med DCC, Digital Creative Competition. Og etter oppkjøpet i 2019 har denne kåringen blitt videreført til det norske markedet.

I år gikk den aller første DCC Nordics av stabelen, i regi av utendørsselskapet Ocean Outdoor.

Det har blitt kåret to vinnere, en i kommersiell og en i Non-profit. De norske vinnerne ble Hyper og WAL.

To millioner i potten

Alle som deltok måtte løse et case: «Hvis du kunne gjort hva du ville med digital skjermer for en kunde; Hva ville du gjort?»

– Mottakelsen var enorm på tvers av hele Norden. Konkurransen sitt mål er å utfordre nytenkningen innenfor utendørsmarkedet og pushe grenser. Vinnerne av konkurransen får ideen sin realisert, og kampanjeplanleggingen er allerede i full sving, forteller Key Account Manager Monita Marie Ness, til KOM24.

Vinnerne får nemlig realisert ideen live, og to millioner kroner i verdi til å vise denne fram.

– Det er kjempegøy å vinne, og det er kjempefint at dere gir den muligheten til VO-linjen som gjør en så viktig jobb. At de får løftet fram det viktige budskapet på en slik uventet plattform er jo kjempeflott, og vi er kjempestolte over at dere har valgt vår idé, sier kreatør og digitalrådgiver i Hyper Helge Skivenes.

– Tydelig budskap i bunn

Dommerne understrekte at alle bidragene var av veldig gode, men at vinnerne var to ideer som skilte seg ut positivt, var dagsaktuelle og ikke minst utfordrer utendørsmarkedet ved å benytte seg av nye spennende digitale løsninger.

– Tusen takk for pris og til juryen som hadde tro på akkurat vår idé! Det har vært veldig spennende å utforske hvilke muligheter som bor i en deep screen. Nesten alt som plasseres i en slik skjerm, ser jo fett ut. Men som kommunikatører var det også viktig å lage en idé som hadde et tydelig budskap i bunn. Som benyttet oppmerksomheten til å gjøre en god jobb for merkevaren. At ideen skulle fungere som en samtalestarter, og få publikum til å snakke om budskapet vårt, ikke bare flaten, sier Art Director i WAL, Anna Johansen.

Dette er topp tre i de to klassene:

Commercial:

1. We Are Live med «Kunstige Grønnsaker» for Änglamark

– Det var et veldig godt håndverk som vi tror kan ha stort potensial i mange konkurranser, men også selvfølgelig løfte økologiske matvarer fremover. (...) de utnytter de digitale løsningene på en veldig god sterk visuell måte som jeg tror vil fungere veldig godt, samtidig som det også berører noe som folk er interessert i, kan engasjere seg i og snakke om, sier byråleder i POL, Therese Becke.

2. Pol med «The Claw Machine» for Oda

3. Coop Prix med «The Sloth V2» for Coop Prix

Nonprofit:

1. Hyper med «En handling kan endre en hel handling» for Voldslinjen

– Det jo veldig, veldig tydelig at det VO-linjen ønsket å få til er noe av det viktigste vi har av oppgaver i samfunnet: Det å gjøre det sosialt akseptabelt å si ifra, og tørre å si ifra når man ser ting som ikke burde foregå. Måten de har foreslått å ta dette ut på var noe som inspirerte oss fra første sekund og som vi umiddelbart tenkte at kan bli større enn bare en aktivitet, dette kan virkelig bidra til endring. Og det er ikke tvil om at dette er et problem som har blitt større som følge av Covid og mer isolasjon hjemme, og har kanskje aldri vært mer dagsaktuelt og relevant enn det det er i dag. Så det var et utrolig spennende case og en måte å løse den på som vi har klokkertro på, sier strategidirektør Ricardo Culilenheim, fra RED dentsu X.

2. Anorak / NoA med «The power of YOU” for Amnesty International

3. Merkle med «Barn skal ikke jobbe, barn skal leke» for Right To Play

Powered by Labrador CMS