Fredik Fornes

Fredrik Fornes om B2B-markedsføring: – Løft blikket og slutt å tenke på hva du skal selge og gi verdi før du får verdi tilbake

Delte sine beste B2B-markedsføringstips forran flere hundre mennesker i Oslo, tirsdag.

Publisert Sist oppdatert

( COLOSSEUM):– Linkedin har for lite innhold sammenlignet med hvor mange brukere det er der inne. uansett hvor dårlig posten din er vil den nå langt.

Det sier Fredrik Fornes fra scenen under Social Media Days, tirsdag.

Der snakket han om B2B-markedsføring og kom med en rekke tips til hvorfor man bør bruke LinkedIn i markedsføringen.

– Vi er egoistiske skapninger

Han peker på at den tradisjonelle kongen på haugen, Facebook, har for mye innhold sammenlignet med antall brukere. Instagram er litt bedre, men fortsatt det samme som sin konsernkollega.

Men på Linkedin er det altså omvendt.

Samtidig er han svært tydelig på at 95 prosent av de som er innom et sosiale medie ikke er i kjøpsmodus.

Men likevel tenker man helt omvendt med innholdet sitt.

Han minner om at folk tenker først og fremst på seg selv. Det må man og tenke på med innholdet man skal publisere.

– Vi er egoistiske skapninger, derfor må du løfte blikket og slutte å tenke på hva du skal selge og gi verdi før du får verdi tilbake. Det er dette som er social selling. Det er den nye måten å selge på, sier han.

Det betyr å ta vekk pitchingen når man poster og heller sørge for at din bedrift er top of mind når man er klar til å kjøpe.

Han peker på at innen B2B-salg er det ofte flere som leverer det samme produktet. Da er det viktig å skille seg ut i markedsføringen.

Fornes beste tips

– Det er lettere å gå til dem man har bånd til, sier han.

Derfor har Fornes en rekke råd til dem som vil lykkes med B2B-markedsføring.

1: Ikke gjør som alle andre- For alle andre gjør nemlig feil!

Fornes ber folk om å droppe å bruke bedriftssider

– En post fra en personlig profil får i snitt åtte ganger mer engasjement enn fra bedrifter og en kommentar kan være sju ganger mer verdt enn en like.

2: Forstå algoritmen!

Om du poster så tester Linkedin innlegget på 10 prosent av følgerne dine. Basert på deres engasjement vil posten din gjøre det bra eller dårlig. Får du en kommentar de første to timene er det veldig viktig. Dwell time og antall likes er og viktig.

Det er og viktig å poste på rett tid. Fornes anbefaler tirsdag, onsdag og torsdag i arbeidstiden.

3: Gjør innholdet ditt kommentarverdig

Prøv å finn en knagg og gjør det kommentarverdig. Da får du engasjement og rekkevidde.

4: Gjør innholdet verdifullt

Fornes anbefaler CHAIR-prinsippet (Challenging, Helpful, Amusing, Interessting, Relevant).

Han ber deg og om å «cut the corporate bullshit». Snakk til mennesker som mennesker.

Derfor har han og laget en jukseliste for en god Linkedinpost:

1: Ha en god hook (2-4 linjer) 80 prosent av innlegget ditt er hvor bra hooken er

2: Ha nok luft, gjør det mobilvennlig

3: Skal du ha bilde? Husk mennesker, folk stopper ved mennesker

4: Emojis? Ja takk!

5: Husk avslutningen! Avslutt med å slå de litt i magen, gjerne ved hjelp av et statment eller spørsmål som slår de litt i magen.

Bygg tillit gjennom å legge personlighet i alt du gjør.

5: Få mottaker til å relatere seg.

Fornes sier han tror alle bransjer funker på Linkedin om du forteller det på rette måten.

6: Puss opp profilene til ambassadørene deres.

Hver profil er en ambassadør, dere vil bli søkt opp. Da er det dumt at de fleste velger en kjip fasade. Derfor husk banner og profilbilde!

7: Dukk opp i de rette feedene

Du kan jobbe litt strategisk for at folk skal se deg. Få interaksjon i kommentarfelt og interaksjon i direktemeldinger.

Sjekk Linkedin-karakteren din. For ja, Linkedin gir deg en social selling score (SSI). Fornes mener den skal være på over 60, helst 65.

Markedsføringsbransjen har en score helt nede på 35 prosent

– En profil med høy SSI genererer 45 prosent flere salgsmuligheter enn den med lav score.

8: Ta fart og drit i janteloven

Det er et vindu på Linkedin nå, bruk det! Bare én prosent av Linkedins medlemmer publiserer innhold.

Powered by Labrador CMS