Kommunikasjonsbyrået PKOM feirer i disse tider 25-årsjubileum. Torkil Marsdal Hanssen og daglig leder Turid Hatling Finne er stolt over arbeidet de har lagt bak seg, og ser fram til tiden som kommer.

Kommunikasjonsbyrået startet som en faksavis: Nå feirer de 25 år

– PKOM har alltid vært annerledes.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

I mai var det 25 år siden kommunikasjonsbyrået PKOM AS ble startet. Historien deres starter som en enkel «faksavis», til å bli et av Trøndelags ledende kommunikasjonsbyrå.

– PKOM har alltid vært annerledes, forteller Torkil Marsdal Hanssen som har jobbet i selskapet helt siden 2001 i en pressemelding.

– Dette kommunikasjonsbyrået tilbød skreddersydde nyheter for kommunale næringskonsulenter levert som abonnementstjeneste via telefaks, og som utviklet nettløsninger for både bedrifter, næringshage og kommuner uten å ha fastforbindelse til internett, legger Hanssen til i pressemeldingen.

Gårdbrukeren som ble inspirert

Gårdbruker og mediemann Jostein Skage lot seg inspirere og motivere av blant annet daværende rådmann i gamle Nærøy kommune, Paul Olav Tanberg, da han startet bedriften i sin tid. Han bestemte seg for å ta enkeltpersonforetaket Informasjonsutvikling ett steg videre. Dermed så Multimedia Namdal AS dagens lys.

I 1996 hadde de færreste hørt om internett. Men Skage hadde allerede den gang sterkt fokus på informasjonsteknologien. Med journalistisk erfaring i bunnen startet han den kommersiell faksavisa «Fax-Avisa», som var et nyhetsbrev om entreprenørskap rettet mot offentlige aktører.

– Vi traff et behov i markedet. Jeg tror vi var først i verden til å ta i bruk faksmaskina som distribusjonsmedium, forteller gründeren 25 år senere.

Ikke lenge etter, startet selskapet å utvikle informasjonssider for sine kunder på internett.

Et rendyrket kommunikasjonsbyrå

I 2001 ble Norges første nettjournalist, Torkil Marsdal Hanssen, ansatt som kommunikasjonsrådgiver i selskapet.

I 2008 skiftet Multimedia Namdal AS navn til Prosesskompetanse AS, og sto bak både søknad og strategi for det regionale omstillingsprogrammet for matregionen Ytre Namdal. Med til sammen 37 millioner kroner i offentlig finansiering, er det fortsatt det største enkeltprosjektet PKOM har skaffet finansiering til. Den gangen var Marit Dille daglig leder.

I 2013 ble Turid Hatling Finne ansatt som daglig leder, og etter åtte år styrer hun fortsatt skuta.

– Vi har gått fra å være et lite selskap på Namdalskysten, til å bli et ledende kommunikasjonsbyrå i Trøndelag, forteller Finne.

I 2017 ble det nok et navneskifte. Denne gangen ble navnet PKOM. Et navn selskapet hadde hatt på folkemunne i flere år.

Klar for 25 nye år

I dag jobber PKOM primært med aktører innen matproduksjon og sirkulærøkonomi, og står spesielt sterkt innen marin og maritim sektor.

– Vi skal være et viktig kommunikasjonsselskap for Namdalskysten. Men for oss i PKOM er det viktig å bidra positivt til utviklingen i hele Midt-Norge, sier Finne i pressemeldingen.

Som en konsekvens av dette fikk selskapet med seg Arve Løberg og Jo Kristian Kvernland på eiersiden i 2020, noe Finne er svært glad for.

Powered by Labrador CMS