Kommunikasjonsbyrået PKOM feirer i disse tider 25-årsjubileum. Torkil Marsdal Hanssen og daglig leder Turid Hatling Finne er stolt over arbeidet de har lagt bak seg, og ser fram til tiden som kommer.
PKOM
Kommunikasjonsbyrået startet som en faksavis: Nå feirer de 25 år
– PKOM har alltid vært annerledes.
I mai var det 25 år siden kommunikasjonsbyrået PKOM AS ble startet. Historien deres starter som en enkel «faksavis», til å bli et av Trøndelags ledende kommunikasjonsbyrå.
– PKOM har alltid vært annerledes, forteller Torkil Marsdal Hanssen som har jobbet i selskapet helt siden 2001 i en pressemelding.
– Dette kommunikasjonsbyrået tilbød skreddersydde nyheter for kommunale næringskonsulenter levert som abonnementstjeneste via telefaks, og som utviklet nettløsninger for både bedrifter, næringshage og kommuner uten å ha fastforbindelse til internett, legger Hanssen til i pressemeldingen.
Gårdbrukeren som ble inspirert
Gårdbruker og mediemann Jostein Skage lot seg inspirere og motivere av blant annet daværende rådmann i gamle Nærøy kommune, Paul Olav Tanberg, da han startet bedriften i sin tid. Han bestemte seg for å ta enkeltpersonforetaket Informasjonsutvikling ett steg videre. Dermed så Multimedia Namdal AS dagens lys.
I 1996 hadde de færreste hørt om internett. Men Skage hadde allerede den gang sterkt fokus på informasjonsteknologien. Med journalistisk erfaring i bunnen startet han den kommersiell faksavisa «Fax-Avisa», som var et nyhetsbrev om entreprenørskap rettet mot offentlige aktører.
– Vi traff et behov i markedet. Jeg tror vi var først i verden til å ta i bruk faksmaskina som distribusjonsmedium, forteller gründeren 25 år senere.
Ikke lenge etter, startet selskapet å utvikle informasjonssider for sine kunder på internett.
Et rendyrket kommunikasjonsbyrå
I 2001 ble Norges første nettjournalist, Torkil Marsdal Hanssen, ansatt som kommunikasjonsrådgiver i selskapet.
I 2008 skiftet Multimedia Namdal AS navn til Prosesskompetanse AS, og sto bak både søknad og strategi for det regionale omstillingsprogrammet for matregionen Ytre Namdal. Med til sammen 37 millioner kroner i offentlig finansiering, er det fortsatt det største enkeltprosjektet PKOM har skaffet finansiering til. Den gangen var Marit Dille daglig leder.
I 2013 ble Turid Hatling Finne ansatt som daglig leder, og etter åtte år styrer hun fortsatt skuta.
– Vi har gått fra å være et lite selskap på Namdalskysten, til å bli et ledende kommunikasjonsbyrå i Trøndelag, forteller Finne.
I 2017 ble det nok et navneskifte. Denne gangen ble navnet PKOM. Et navn selskapet hadde hatt på folkemunne i flere år.
Klar for 25 nye år
I dag jobber PKOM primært med aktører innen matproduksjon og sirkulærøkonomi, og står spesielt sterkt innen marin og maritim sektor.
– Vi skal være et viktig kommunikasjonsselskap for Namdalskysten. Men for oss i PKOM er det viktig å bidra positivt til utviklingen i hele Midt-Norge, sier Finne i pressemeldingen.
Som en konsekvens av dette fikk selskapet med seg Arve Løberg og Jo Kristian Kvernland på eiersiden i 2020, noe Finne er svært glad for.