ANNONSE:

Medieovervåkning – strategisk lytting for vellykket innhold

Å skape relevant og engasjerende innhold ligger høyt hos alle som jobber med kommunikasjon. Veien din kan dock bli lang dersom du ikke har tilgang til rett hjelp og rett verktøy.

Om Mynewsdesk

Mynewsdesk hjelper virksomheter med å skape bevissthet, nå rett målgruppe og bygge sterke relasjoner. Vår smarte PR-plattform forenkler og effektiviserer publisering, distribusjon og måling av alt ditt PR- og kommunikasjonsarbeid – alt på ett og samme sted. Ved å samle alt PR-arbeidet på ett sted gjør vi det enklere å bygge merkevaren og samtidig overvåke relevant media. Det hjelper virksomheter med å måle engasjement og gjennomslag over tid. Mynewsdesk har 1,6 millioner unike besøkende hver måned og det publiseres 80.000 innlegg på vår plattform hvert år. I dag bruker 4000 virksomheter fra hele verden Mynewsdesks plattform for å forbedre sitt PR- og kommunikasjonsarbeid, hvorav 70 % får sine nyheter plukket opp av media. Les mer på www.mynewsdesk.com/no

Ifølge Mynewsdesks PR-rapport «State of Nordic PR», er det for mange i PR- og kommunikasjonsbransjen en stor utfordring å finne inspirasjon til å skape engasjerende, troverdig og kvalitativt innhold.

Medieovervåkning er et undervurdert, men virkningsfullt verktøy i jakten på det perfekte innholdet. Ved å lese av det som skrives i mediene, kan du få verdifull informasjon både for å evaluere ditt eget kommunikasjonsarbeid, men først og fremst for å oppdage kommende trender og hendelser relevante for varemerket ditt og bransjen du jobber i.

Mange bedrifter tenker ikke over at medieovervåkning kan brukes både som underlag for strategiske aktiviteter og som en inspirasjonskilde til konsept, budskap og aktiviteter.

– For å produsere relevant og engasjerende innhold, er en nødt til å gjøre seg kjent med den allmenne debatten og hva som er på agendaen her og nå. Det handler ganske enkelt om å lytte før man begynner å kommunisere – noe som egentlig er en selvfølge, men som ofte bortprioriteres på grunn av tidsmangel, sier Sofia Thorngren, Head of Communications på Mynewsdesk.

Undersøkende medieovervåkning – den ultimate kilden til inspirasjon

For mange er medieovervåkning først og fremst en metode for å holde seg oppdatert på hva som blir sagt om eget varemerke, evaluere kommunikasjonsarbeidet eller unngå potensielle kriser. En resultatfokusert, men reaktiv tilnærmingsmåte hvor en i stor grad følger opp historiske aktiviteter, rekkevidde og gjennomslag. Dette er selvfølgelig også viktig, men medieovervåkningen kan brukes til så mye mer enn det!

Uavhengig av hva slags type bedrift eller bransje du tilhører, er behovet for en gjennomtenkt PR- og kommunikasjonsstrategi avgjørende for å få resultater. Og hva er vel en bedre måte å ta tempen på omverdenen på enn å overvåke det som faktisk diskuteres i mediene i realtid? Det er med andre ord et stort potensiale som enda ikke er utnyttet i det proaktive medieovervåkningsabeidet, som handler om å komme på nye ideer og vinklinger for fremtidige kommunikasjonsinnsatser.

Ved hjelp av innsikter om trender og aktuelle hendelser du kan få gjennom medieovervåkning, blir det betydelig enklere å bestemme emner og innhold for den neste pressemeldingen din, det neste blogginnlegget eller den neste nyhetsartikkelen du vil dele.

Strategisk lytting for vellykket kommunikasjon

Som kommunikatør baserer du ofte den langsiktige kommunikasjonsstrategien på nåværende innsikter om markedet, målgruppen din og andre interessenter. Men omverdenen er jo dynamisk, noe som innebærer at kommunikasjonen din også må være det. Nyheter, trender, politikk og andre hendelser påvirker kontinuerlig den offentlige samtalen, og du er nødt til å kunne tilpasse kommunikasjonen din deretter.

Kort fortalt handler det om å bredde bruken av medieovervåkningen din for å la deg inspirere, oppdage atferd og lære deg noe nytt, i stedet for å kun se det som et verktøy kun for å overvåke de pågående PR-aktivitetene dine. Med et overblikk over medielandskapet, kan du sikre at kommunikasjonen din forblir aktuell, troverdig og relevant for målgruppen. Lytt, vurder, ager og optimer – en arbeidsprosess som hjelper deg med å unngå at du kommer sist.

Enkelt, smart og tidseffektivt

Ved å bruke en smart løsning for medieovervåkning, kan du også minimere tiden du bruker på å finne ut hva som skjer rundt deg, foreta konkurrentanalyser og evalueringer av konsumentatferd, for deretter å produsere relevant innhold.

Grip sjansen og lytt til omverdenen, og bruk innsiktene til å produsere virkningsfullt innhold. Kombiner dette med en strategisk publiseringsplattform og et omfattende nettverk, og du kan enkelt produsere innholdet målgruppen leter etter og få resultatene du vil ha!

Les mer om medieovervåkning

Les mer om Mynewsdesk

Prøv medieovervåkning i dag – 10 dager gratis -

Powered by Labrador CMS