ANNONSE:

5 grunner til å investere i PR

I denne artikkelen vil vi se på 5 grunner til at PR bør være et viktig element i alle organisasjoner.

Denne artikkelen er over to år gammel.

Om Mynewsdesk

Med kommunikasjon kan du gjøre en forskjell. Mynewsdesk er til for at alle skal kunne nå ut og bli hørt. En historie – en pressemelding, nyhet eller et blogginnlegg – kan utgjøre hele forskjellen. Med rundt 5000 kunder og 77 000 brukere er Mynewsdesk Nordens ledende plattform for digital PR og kommunikasjon. Den skybaserte tjenesten omfatter nyhetsdistribusjon, medieovervåkning og analyseverktøy.

PR handlet lenge kun om få gjennomslag for et budskap i media, og mange virksomheter hadde ikke nok ressurser til å drive effektivt PR-arbeid.

I dag er verden en annen: Fremveksten av internett, og spesielt sosiale medier, har gitt virksomheter helt nye muligheter til å nå ut til og interagere med målgruppen – uavhengig av bransje eller størrelse.

Forskjellen mellom PR og reklame

PR står for Public Relations og er et bredt begrep, som hovedsakelig betegner hvordan organisasjoner kommuniserer med offentligheten eller med en spesiell målgruppe. Formålet med denne kommunikasjonen er å styrke virksomhetens varemerke, danne meninger og/eller påvirke beslutningstaking.

Virksomheter kjemper om forbrukernes oppmerksomhet. Mens markedsføring og reklame foregår via betalte samarbeid og kanaler, handler PR om «fortjent oppmerksomhet».

I et forretningsperspektiv er PR en god måte å opparbeide seg tillit på hos målgruppen. På sikt bidrar dette ikke bare til salg av produkter og tjenester, men gjør i tillegg forbrukerne til verdifulle ambassadører for virksomhetens varemerke. Effektiv PR fører til såkalte fortjente medier, som betyr at andre snakker eller skriver om varemerket ditt på eget initiativ. Forskjellen mellom PR og betalte medier er: «Med reklame forteller du andre hvor god du er, mens med PR sier andre hvor god du er».

En undersøkelse utført av Nielsen viser at fortjente medier, som for eksempel muntlig omtale, kundeanmeldelser og redaksjonelt innhold, er mer troverdige enn betalte medier. Det er dessuten dokumentert at PR nesten er 90 % mer effektivt enn annonsering når det gjelder å påvirke kunden.

Nå ut til målgruppen din – PR tilpasset et større publikum

Effektiv PR handler om å få riktig budskap ut til de rette mottakerne. Hvem er din målgruppe? En målgruppe kan være alt fra en enkeltperson, for eksempel en politiker som skal ta en beslutning som har betydning for virksomheten din, til en bransje eller en hel generasjon. Kanskje sier målgruppen din seg selv, i så fall er mye av arbeidet allerede gjort. Hvis ikke, er det viktig å definere hvem du ønsker å nå ut til med budskapet ditt, og hvordan du vil at de skal agere. Deretter gjør du en grundig analyse av målgruppen for å finne ut hva som engasjerer dem, og hvordan de vanligvis interagerer med hverandre. Hvis målet er å bruke tradisjonelle medier, bør du forsikre deg om at innholdet du publiserer følger de klassiske nyhetskriteriene.

PR i sosiale medier

For en bedrift er det ikke lenger bare en god idé å bruke sosiale medier – det er en nødvendighet. Med verktøy som Facebook, Instagram, Linkedin, Twitter og blogger kan du øke engasjementet og bygge relasjoner, både med kunder og journalister. Ifølge rapporten Digital 2021 fra det kreative byrået We Are Social har antallet brukere av sosiale medier økt med nesten 10 prosent fra 2019 til 2020 – og i dag er nesten 50 prosent av verdens befolkning aktive på minst én sosial plattform.

Det ikke nok å opprette en konto og poste innlegg en gang iblant dersom man ønsker et engasjert publikum. For det første vil publikummet ditt ofte kreve at du er til stede for ikke å miste interessen, og for det andre endres algoritmene på plattformene til stadighet, og dermed også mulighetene dine til å spre budskapet ditt. Endringer i samfunnet kan også føre til at publikummet ditt plutselig flytter over til en annen arena. I forbindelse med debatten om private selskapers rett til å sensurere innlegg på egen plattform valgte mange brukere å forlate Facebook og Twitter til fordel for andre plattformer med mindre grad av sentralisert kontroll. Derfor er det viktig at du hele tiden vet hvor publikummet ditt befinner seg, og hvordan de interagerer, slik at de fortsetter å engasjere seg i innholdet ditt.

Men ikke glem tradisjonelle medier – selv om sosiale medier vokser, bør man ikke droppe tradisjonelle kanaler fullstendig, da de har stort nedslagsfelt og troverdighet. Å bli omtalt i media har stor, og noen ganger uvurderlig, verdi for varemerket ditt.

PR og medieovervåkning

Gjennom medieovervåkning kan du for en lav kostnad finne ut hva som sies om merket ditt og optimalisere PR-strategien. I stedet for å bruke lang tid på å finne ut hvilke kampanjer som skaper organisk engasjement og gjette seg til den beste måten å interagere med målgruppen på, kan et effektivt verktøy for medieovervåkning gjøre det samme på en brøkdel av tiden.

I dag bruker bedrifter medieovervåkning mer proaktivt enn noen gang, og skaper PR for eget varemerke ved å bruke aktuelle hendelser og nyheter. Omfanget av sosiale medier og kravet om «umiddelbar respons» gjør medieovervåkning enda viktigere. Det setter deg i stand til å reagere raskt hvis det skjer noe som er, eller kan bli, relevant for varemerket ditt.

En ukjent fremtid

Digitaliseringen har tatt et kjempesprang og endret arbeidsbetingelsene for mange, etter at de fleste kontorarbeidsplasser i månedsvis ble byttet ut med hjemmekontor. Ingen vet nøyaktig hvordan verden vil se ut etter korona, men som alltid når samfunnet gjennomgår større endringer, kan markedsførere vinne stort på å være våkne og handle raskt når nye muligheter oppstår.

Last ned vår PR-plan for å utvikle en strategi som styrker varemerket ditt.

Powered by Labrador CMS