Kommunikasjonssjef Marianne Jørgensen i Stavanger Kommune.

Denne kommunen lykkes i sosiale medier: – Snakker det språket folk snakker

Mange har lagt merke til Stavanger kommune på Facebook. Her er deres viktigste erfaringer.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Kommunikasjonsavdelingen i Stavanger kommune er et godt eksempel på et team som har lyktes på sosiale medier.

Visjonen «vi bygger fellesskap» ble vedtatt sommeren 2020. Kommunikasjonssjef Marianne Jørgensen kan fortelle at kommunen er opptatt av å bringe denne visjonen videre inn i de sosiale kanalene.

– Verdiorienterte

– Det er viktig for oss å være verdiorienterte i vår kommunikasjon. Vi ønsker å være til stede for folk med vår kommunikasjon. Vi skal være nære og tett på, og da handler det om å snakke med folk i øyehøyde, sier Jørgensen.

Hun legger også vekt på at de ikke bruker sosiale medier til å fremheve dem selv, men til å «bygge et fellesskap med innbyggerne i kommunen».

– For å være i øyehøyde er det viktig at vi snakker det språket som folk snakker. Språket er vårt viktigste verktøy, og språk er en ferskvare. Det er den viktigste møteplassen mellom kommune og innbyggere, sier hun.

Under er et eksempel fra da kommunen skulle informere om anleggsarbeid rundt Mosvatnet.

– Holdninger og atferd

Kommunen er hovedsakelig til stede på Facebook, Instagram og Twitter. Kommunikasjonsavdelingen teller ti hoder, og «mer eller mindre» alle av de publiserer i de sosiale kanalene.

Gjennom mange år har de hatt en som hovedansvarlig for Facebook.

–Vi er bevisst på hva vi bruker de ulike kanaler til, og Facebook er en god kanal når det gjelder budskap som går mer på holdninger og atferd, sier hun og legger til:

– På Facebook bruker vi bilder og illustrasjoner for å understreke budskapet.

Hun forteller at de eksempelvis benytter Twitter og deres egen nettside til å formidle koronasmittetall – fordi de mener det ikke egner seg på Facebook.

Den 13.mars, da man så tendenser til hamstring over hele landet, valgte kommunen å dedikere en Facebook-post til akkurat dette.

«Javel? 20 grandiser, 4 store nugatti, 10 hurtigris og et tjukt lag med doruller som lokk over handlevogna? Har vi virkelig så mange barnerike familier her i Stavanger? Eller er det noen hamstere ute og går på to bein, selv om både statsministeren, forbrukerdirektøren, matvareleverandørene og mange andre dugnadsledere har bedt oss om å la være?»

– Stadig mer stories

Kommunikasjonssjefen trekker også frem en post fra denne høsten, som også handler om hvordan de skal kommunisere med innbyggerne angående korona.

– Det har vært en lang periode med korona, og mange begynner å kjenne på en «smittetrøtthet». I vår koronakommunikasjon vil har vi derfor tre viktige verdier: trygghet, oppmuntring og anerkjennelse av den innsatsen som gjøres, sier hun.

Videre forteller kommunikasjonssjefen at de stadig oftere tar i bruk stories.

– Ved hjelp av stories kan vi få sagt kompliserte ting på en enkel måte. Vi brukes også stories til kampanjer, da kan vi be folk komme med deres forslag, så kan vi samarbeider med innbyggerne på den måten.

Hun forklarer at da de skulle lage en kampanje bestående av fiktive avisoverskriften, ble mange av forslagene til overskriftene sendt inn på akkurat denne måten.

Kommunikasjonstemaet har stort sett bare får positive tilbakemeldinger på måten de kommuniserer på i de sosiale mediene.

– Det hender vi må moderere kommentarfeltet, men det er sjeldent.

På spørsmål om hva hun tenker andre kommuner kan lære av deres arbeid med sosiale medier, er hun klart på at det er viktig at man «kjenner sitt ståsted».

– For oss har det vært viktig å bruke kommunens visjon og verdier som et fundament i de sosiale kanalene.

Powered by Labrador CMS