Markedssjef for Volt i Varnergruppen, Thomas Hamre,

#Markedspraten

Markedssjef i Varnergruppen:
– Ufiltrert og uretusjert er ofte langt bedre enn polert og glossy

Thomas Hamre tror på å skape kampanjer og materiell som på ulike måter skal treffe folk på en ekte måte.

Publisert

I «Markedspraten» stiller Salg24 en rekke personer i markedsføringsbransjen spørsmål om hvilke egenskaper de tror er viktig for å lykkes i bransjen, deres stolteste øyeblikk, og hvordan de jobber for å bli best på markedsføring.

Neste ut er markedssjef for Volt i Varnergruppen, Thomas Hamre.

– Fortell om din vei til jobben som markedssjef.

– Min vei til jobben som markedssjef gikk fra endte studier innen IT/Markedsføring inn til salg, hvor jeg jobbet med drift, som butikksjef, regionssjef og landssjef, før jeg endte opp som markedssjef for Volt. Nå styrer jeg markedsføringen i Norge, Sverige og Finland, alle markedene Volt er representert i.

– Hva er de viktigste egenskapene til deg som jobber med markedsføring?

– I mine øyne er noe av det viktigste å jobbe med brand building parallelt. Man må kombinere fokus, tid og investering rundt å bygge et sterkt brand for å nå ut i sterk konkurranse. Hold fokus på ditt eget brand fremfor å se mot andre.

Jeg tror sterkt på dette, spesielt i en tid der alt etter hvert er datadrevet, og i stor grad skreddersys til ulike plattformer, eksempelvis Google, Facebook også videre – så er viktigheten av et sterkt og tydelig brand med en egen «tone of voice», visuell identitet og brand book viktigere enn noensinne.

– Hva motiverer deg i din jobb?

– Når vi klarer å treffe noe hos kundene våre, mer enn tall og resultater. Markedsføring for meg handler i stor grad om å skape et behov, inspirere og bygge en relasjon – og det klarer man om man ikke er redd for å spille på menneskelige ting som empati eller humor.

– Fortell om ditt stolteste øyeblikk som markedssjef.

– For to år siden kontaktet vi Chooose (CHOOOSE: Climate Action for Everyone), den gangen en klimapositiv startup som kjøpte opp klimakvoter for å ta de ut av sirkulasjon, slik at store firmaer verden over skulle tvinges til å gjøre konkrete grep fremfor å «kjøpe seg fri» gjennom klimakvoter. Vi endte opp med å designe en kolleksjon som ble solgt eksklusivt i våre butikker i Norden, der det på hvert plagg handlet om en storytelling som forklarte Chooose sin filosofi, og hva konkret en kunde gjorde for miljøet gjennom å kjøpe et plagg.

Det ble en stor suksess, hvor Chooose fikk hele omsetningen dette genererte. En vanvittig sum som gikk til en meget god sak. Det å gjøre noe utenom komfortsonen, designe plagg – med utgangspunkt i storytelling, og å gjøre saken og historien viktigere enn selve plagget, og se effekten og mottakelsen, det er nok mitt stolteste øyeblikk

– Hvordan jobber dere for å være best på markedsføring?

– Vi er hele tiden nysgjerrige, og tenker alltid på hvordan vår markedsføring vil treffe kunden vår, eller potensielle kunder. Vi tror ekstremt mye på storytelling, og jobber mye med å skape kampanjer og materiell som på ulike måter skal treffe folk på en ekte måte – ufiltrert og uretusjert er ofte langt bedre enn polert og glossy

– Hva er dine tre beste tips til de som tar markedsføringsutdannelse i dag?

1. Vær nysgjerrig, og oppsøk informasjon og impulser utenom det du lærer på skolen.

2. Vær forberedt på å ikke få drømmejobben rett etter endt utdannelse. Viktigheten og den enorme læringen ved å komme seg inn i en bra bedrift, brette opp ermene og stå på for å nå målet, er definitivt verdt det.

3. Vær aktiv og påta deg verv og ansvar utover det å følge undervisningen. Du lærer masse og kan potensielt bygge nettverk som kan komme til nytte.

Powered by Labrador CMS