Åtte prosent av nordmenn røyket daglig i 2024, ifølge tall fra Statistisk sentralbyrå.

Tok oppdrag for tobakks­lobbyen: Vi skal ikke moralisere overfor andre

Nye lover for produksjon, presentasjon og salg av tobakksprodukter er på vei. Det opptar flere advokatfirmaer og PR-byråer.

Publisert

– Det fremstår som regel ganske tydelig at de henvender seg på vegne av tobakksindustrien, skriver Helse- og omsorgsdepartementet i en e-post til KOM24.

KOM24 har spurt departementet om hvilke henvendelser de får fra aktører i PR-bransjen om innføringen av det nye tobakksdirektivet fra EU.

Direktivet vil få betydning for produksjon, presentasjon og salg av tobakksprodukter i Norge og andre europeiske land.

Tobakksdirektivet

  • EØS-komiteen vedtok 4. februar 2022 å innlemme direktivet.

  • Norge godkjente innlemmelsen 2. juni 2022, men ikrafttredelse avhenger av formelt samtykke fra både Norge og Island.

  • Direktivet er foreløpig ikke trådt i kraft i Norge, men enkelte bestemmelser (som godkjenning av nye tobakks- og nikotinprodukter) er innført nasjonalt.

  • Norge avventer tilgang til EUs database (EU-CEG) og endelig ikrafttredelse via EØS-komiteen.

  • Helsedirektoratet anslår at direktivet trer i kraft i løpet av 2025.

Oppfordret til å spørre skriftlig

Første fase av direktivet ble innført i Norge i 2022. Nå skal andre fase implementeres, og KOM24 har fått innsyn i hvilke advokatfirmaer og PR-byråer som har kontaktet Helsedepartementet i forbindelse med dette.

På listen finner vi Storm Samfunn, Burson, Varde Hartmark og svenske Downtown Advisors. Ingen av disse byråene oppgir hvem de eventuelt jobber for i korrespondansen med departementet.

I tillegg er advokatfirmaene Simonsen Vogt Wiig, Bull & Co, Kvale, Wiersholm, Langseth og Arntzen de Besche på listen.

– Vi har oppfordret bransjen til å stille sine spørsmål skriftlig, slik at vi sikrer etterrettelighet i kommunikasjonen. Dette er særlig viktig i lys av Norges forpliktelser til å hindre politisk påvirkning fra tobakksindustrien, i medhold av tobakkskonvensjonen artikkel 5.3, opplyser Helsedepartementet.

– I hvor stor grad opplever dere at tobakkselskapene bruker PR-byråer?

– I relativt stor grad, men også advokatfirmaer. Helsedirektoratet har også rapportert at flere PR-byråer har registrert seg for tobakkssalg i Tobakkssalgsregisteret deres, antagelig på vegne av en tobakksimportør eller produsent.

Ulike svar

KOM24 har kontaktet alle PR-byråene og advokatfirmaene, og spurt hver og en om de jobber for aktører i tobakksindustrien.

Bursons henvendelser er fra 2024 og 2025, og dreier seg om «plastdirektiv og produsentansvar», og inneholder spørsmål om ikrafttredelse av tobakksdirektivet, ifølge departementet.

Burson-sjef Andreas Wabø skriver i en e-post at de på generelt grunnlag ikke kommenterer hverken tidligere, nåværende eller potensielt fremtidige kundeforhold.

Det samme skriver Petter Klinte i svenske Downtown Advisors. Han legger derimot til at de ikke har noen kunder i tobakksindustrien nå, men at de heller ikke har noe prinsipp om å ikke jobbe for slike aktører. Klinte svarer ikke på om de har gjort det tidligere.

Deres henvendelser er fra 2021 og 2022, og inneholder spørsmål om ikrafttredelse av direktivet og overgangsperioder, og spørsmål om oppfølging av nasjonal tobakksstrategi og oppdrag gitt til Helsedirektoratet.

Peter Markovski i Storm Samfunn avviser at de jobber med tobakksindustrien. Han skriver at henvendelsen deres fra 2024 var på vegne av kunden deres Foodora, og handlet om lovverk knyttet til fjernsalg av tobakk.

Advokatfirmaene Wiersholm, Simonsen Vogt Wiig og Bull & Co svarer at de ikke kommenterer hvilke kunder de jobber med. De tre andre har ikke svart på spørsmålene i det hele tatt.

Avslører kunde

Varde Hartmark-sjef Adele Forsberg sier til KOM24 at deres kontakt med Helsedepartementet stammer fra et prosjekt som en tidligere ansatt satte i gang, men som nå er avsluttet.

– Jeg har sjekket med den tidligere kunden, og kan fortelle at det er Tobakksindustriens Felleskontor, sier Forsberg.

Tobakksindustriens Felleskontor (TIF) er en bransjeorganisasjon som representerer norsk tobakksindustri. Ifølge hjemmesiden deres har de tre medlemmer, som er Imperial Tobacco Norway, British American Tobacco Norway og Japan Tobacco International.

Forsberg understreker at de i Varde Hartmark ikke ser på seg selv som noe PR-byrå.

– Vi jobber med organisasjonsutvikling, lederutvikling og prosjektledelse, og opererer innenfor det som kalles management consulting. Vi kan nok ha noen krysningspunkter med PR-byråene, men vi konkurrerer ikke om de samme oppdragene i det hele tatt.

Hun sier at de tok en vurdering på om de skulle jobbe med den konkrete kunden, og at de landet på at det var greit.

– Vi gjør etiske vurderinger av alle oppdrag. Men vi er ikke politiske, og skal heller ikke moralisere overfor andre.

– Noen mener for eksempel at det er problematisk å jobbe med sukkerprodusenter, junk food og Forsvaret også. I en ideell verden skulle vi bare jobbet for kunder som er nyttige for samfunnet, sier Forsberg.

Hun legger til at de ansatte i Varde Hartmark har rett til å reservere seg dersom det dukker opp oppdrag fra kunder de ikke vil jobbe med.

– Samtidig er det sånn at vi kan hjelpe organisasjoner, for eksempel i tobakksindustrien, til å være bedre i stand til å følge lovverket og etterleve endringer.

Journalist Profile Embed
Har du tips til meg i denne saken? Eller andre saker jeg bør skrive om?
Isak Egge Brønseth
Isak Egge Brønseth
Journalist, KOM24

Hei! Jeg heter Isak og skriver blant annet om reklame, politisk kommunikasjon, retorikk og PR. Gi meg gjerne en lyd om du har innspill eller tips til saker.

Phone Icon Mobil / Signal: 46621697
Send meg en e-post: isak@kom24.no
Powered by Labrador CMS