Ups, vi laget «AI-art by accident» «Som en sidekommentar vil jeg poengtere at både kreatørene og designerne hos oss er både levende og sjelfulle», skriver Susanne Svendsen, etter at kampanjen deres ble kalt sjelløs.
Petter Stordalen gjør rett i å ikke kommentere skattesaken «Forrige uke startet skattesaken Petter Stordalen har anlagt mot staten fordi han mener Skatteetaten uriktig krever flere hundre millioner. Han gjør rett i å ikke kommentere saken direkte i media. Ennå», skriver Nils Erlimo.
Merkevarebygging i praksis: Erfaringer fra et LinkedIn-prosjekt «Ansatte som LinkedIn-ambassadører for bedriften – er det mulig å få til? Spoiler: Ja, det er mulig! Her er mine viktigste erfaringer, et halvt år inn i prosjektet», skriver
«The Dark Side» krever flomlys på Stortinget «Vi kommunikasjonsfolk blir gjerne anklaget for å jobbe i det skjulte, men i spørsmålet om åpent lobbyregister er det ikke vi som nekter å skru på lyset», skriver Anne-Lise Mørch von der Fehr.
Slottet har et kommunikasjonsproblem «Medieoppslagene reiser i beste fall noen spørsmål både rundt kongens helse, men også rundt krisekommunikasjonen til slottet», skriver Simen Murud Gundersen, kommunikasjonsrådgiver og student
Hvor er reglene for kunstig intelligens i markedsføring? «Er det ikke på tide at KI-bilder også blir merket?», skriver Kristin Oliversen Thomassen.
Prestens porno-googling lærte meg en viktig lekse om å skrive e-post «Har du opplevd å bli tolket i verste mening på e-post? En sjelden gang kan det bli absurd morsomt», skriver Erlend Haddeland.
Kan kommunikasjon bli et konkurransefortrinn i urolige tider? «Går du med en drøm om å etablere en bedrift? Lykke til. Ifølge statistikken har du litt mer enn én tredjedels sjanse til å overleve etter fem år», skriver Scott Allan og Bård Hammervold i TRY Råd.
Til minne om Casper Pajuniemi Lehland «En sjelden gang dukker det opp mennesker som bare har det. Dette er en tekst om en helt usedvanlig begavet 24 år gammel gutt», skriver Cato Husabø Fossen og Iris Aunvik Tveten på vegne av alle venner og kollegaer i Høyre.
Ni konkrete råd for å få jobb i bransjen «Her er mine råd for å komme inn døra», skriver Hilde Tunge.
Vart du Schremt no? «Lånekassen måtte revurdere om vi kunne være til stede i de Meta-eide kanalene. Det var ingen enkel oppgave», skriver kommunikasjonsdirektør Anette Bjerke.
Vi må slåss mot digitalt søppel «Falske nakenbilder av Taylor Swift. «Skandaleoppslag» med Anne Lindmo. Misbruk av norske medier. Vi som jobber med kommunikasjon, må også ta samfunnsansvar og sloss mot digitalt søppel i ekte forkledning», skriver Anne-Lise Mørch von der Fehr.
Kiwi og «Mækkern» har skjønt noe få andre har «Jeg mistenker at disse kampanjene ikke først og fremst er laget for å rekruttere flere restaurantmedarbeidere og butikkansatte», skriver Hans Petter Stub.
Har vi gått bort fra rådgivning? «Jeg valgte kommunikasjon som fagfelt fordi jeg selv mener jeg har kunnskapen til å føre andre på rett vei, der hvor deres kunnskapsfelt ligger et annet sted. », skriver Siri Løkting Carlsen i dette innlegget.
Hvor ble det av kreativiteten i reklamebransjen? «Hvor mye av det byråene kaller kreativt, er egentlig genuint nyskapende? Og har den tilsynelatende uendelige bruken av 'kreativitet' i bransjen gjort at ordet har mistet sin betydning?», skriver Ole Fredrik Norbye.
Hva koster kreativitet egentlig? «I stedet for å diskutere pitching og timepriser, gjerne med negativt fortegn, burde vi kanskje heller snakke om forretningsmodeller, verdiøkende prosesser og verdibasert prising?», skriver Jan Morten Drange.
Tekstlikhet, plagiat eller fusk? «Vi er vel alle ganske mettet på ministere som blir avslørt og må gå av. Det er likevel de formildende, selvrettferdige ordene de bruker om seg selv jeg kommer til å huske», skriver Ida Nicoline Glosimot.
Fem trender vi vil se fra influensere i 2024 «Influenserbransjen i 2024 er satt til å være et eksempel på innovasjon og tilpasningsevne. Med kriser følger også innovasjon, så her gjelder det å holde tunga beint i munnen og ikke kaste seg over alle trender. Her er fem spådommer for året», skriver Liv Maria Lien.