Liwlig tok Equinor-kontrakten: – Aktivisme, trusler og total endring i bransjen
Christian Stenseng har jobbet med eventer og Equinor i over ti år. Han forteller om en bransje i enorm endring fra å arrangere messer i inn- og utland til superhemmelige prosjekt for å finne nytt navn til Equinor og å passe seg for spionasje.
Nylig ble det kjent at Equinor har valgt seg Liwlig som eventbyrå for de neste årene, en kontrakt som den britiske giganten George P Johnson Experience Marketing hadde.
Men det som har vært konstant er Christian Stenseng, som har jobbet med Equinor i over ti år nå.
Og mye har skjedd på den tiden.
– Nå sier man at det har vært ti fine år, men la oss se fremover. Det er på en måte en restart av samarbeidet – hvilke arenaer skal vi være på, og hvordan skal vi nå neste generasjon, forklarer CCO i Liwlig, Christian Stenseng, til KOM24.
Vi møter han i de nye lokalene deres i Liwlig house for å snakke om avtalen med Equinor og endringene som skjer i eventbransjen for tiden.
De rette folkene må komme
Han sier at Equinor forventer endringer og effektiviseringer, for eksempel av interne samlinger. Målet er å strømlinjeforme prosesser og tenke nytt for å nå målgruppene.
– Det kommer spennende utfordringer rundt hvordan vi kan gjøre dette på en god måte. Innholdet vi leverer må ha høy kvalitet, samtidig som det må være nok tid til nettverking og mingling, sier Stenseng.
For eksterne interessenter, som for eksempel Equinors stakeholdere, er det stor konkurranse om oppmerksomheten.
– De får invitasjoner til ekstremt mange arrangementer i løpet av et år. Derfor må det være svært relevant. Vi må sørge for at de riktige menneskene har lyst til å komme, og innholdet må være av høy kvalitet eller i et format som gjør at politikere, forklarer Stenseng.
Equinor-avtalen er den største enkeltavtalen de har når det kommer til lengde og omfanget av rammeavtalen, selv om de har større kunder med mer omfattende enkeltarrangementer.
– En kunde kan for eksempel hvert tredje år samle 4000 mennesker over 2–3 dager, og omsetningen på det blir større enn hele Equinor-avtalen i løpet av et år, sier han.
Hemmelig oppdrag
Så størrelsen på kontrakten er mindre enn før, og han sier at Equinor utfordrer dem på å tenke kostnadseffektivitet.
– Men det kan åpne seg andre områder. Vi har for eksempel ikke jobbet med dem på rekruttering tidligere, sier han.
Etter et ti-års jobbing med en gigant som Equinor, kan han fortelle om en reise som har gått fra å jobbe enormt mye med messer internasjonalt, hvor Equinor gjerne var med på 50–60 internasjonale messer, til å nedskalere den satsingen, til å måtte ta nye grep under koronapandemien da folk var på hjemmekontor, til dagens realiteter hvor folk krever høy kvalitet og høyt tempo.
I 2018 var han med på et ekstra spesielt oppdrag.
– Da fikk jeg lov til å være med inn i en veldig liten gruppe mennesker, som måtte legge telefoner og alt utenfor når vi kom inn i møterommet, og ble fortalt at Statoil skal endre navn til Equinor. Vårt oppdrag da var jo det som gikk rundt internkommunikasjonen, og formidling, og historiefortelling, og få dette ut på en god måte, forteller han.
Sjefen visste ingenting
Arbeidet var så hemmelig at selv ikke hans leder i London fikk vite hva han jobbet med.
Det året ble han også leid inn av Equinor 100 prosent for å være intern prosjektleder, så han var både intern og ekstern på noen av de flaggskipsarrangementene deres.
– Da følte jeg at det endret seg til at vi ble mer en strategisk partner på kommunikasjon, hvordan skulle vi ta ut dette, hva slags type formater og noe scenetrening, sier han.
Han mener at en av de delene de har scoret høyt på i den nye kontrakten, og som de har jobbet ekstremt mye med over lengre rid, er sikring og sikkerhet. Der mener han Equinor er ledende som kunde på safety-delen, altså sikring.
– Hvordan vi jobber med å sikre alt når vi rigger, alt av teknikk, eller hvordan vi gjør mathåndtering, eller fokus i forkant på å sikre at det ikke skjer ulykker. Det har vi lært ekstremt mye av. De har tatt med seg det rigide fra plattformene sine inn på land, forteller han.
Men en ting er risiko- og trusselvurderinger på et generelt nivå når du samler en del mennesker. Men Equinor opplever og mye aktivisme. Og det har økt ekstremt de siste årene.
Blant annet er det snakk om demonstranter som vil prøve å forstyrre arrangementene.
Når den store energimessa ONS blir arrangert i Stavanger er også Liwlig involvert, om det så er konsert i konserthuset eller Equinors hagefest.
I fjor var Greta Thunberg i byen og protesterte med sine folk. Da var det omtrent 150 demonstranter der, som ville forstyrre de ulike arrangementene.
Som prosjektleder var Stenseng sterkt involvert i planleggingen for å klare å gjennomføre arrangementene, slik at blant annet de som skal delta på festene kan delta på en trygg og verdig måte, samtidig som demonstrantene får delt sitt budskap.
Han understreker at selv om de 150 aktivistene i utgangspunktet ikke er voldelige, har man sett en økning i sivil ulydighet de siste årene.
– Vi har opplevd mer forstyrrelser, klatring på tak, og utrulling av bannere. Dette skjer stadig oftere, forklarer han.
Dette krever ny kompetanse fra eventbyråenes side.
I det tidligere selskapet var det primært Stenseng og en kollega som hadde denne kompetansen. Men etter fusjonen mellom Gyros og Sjette Sans til Liwlig, fikk de mer ekspertise på området.
– Vi har nå tre medarbeidere som jobber med Utenriksdepartementet og har erfaring med enda mer krevende utfordringer, som presidentbesøk og NATO-arrangementer, forklarer Christian Stenseng.
Han understreker at denne type kompetanse blir stadig viktigere og er et område hvor de skiller seg ut fra konkurrentene.
Terrorisme og aktivisme
– Evnen til å planlegge for sikre arrangementer, enten det gjelder terrorisme eller aktivisme, blir stadig mer etterspurt. Behovet for slik kompetanse ser ut til å øke, sier han.
Stenseng er enig i at bransjen ikke har vært flink nok til å kommunisere hva de jobber med og forteller om tett samarbeid med både politi og Politiets sikkerhetstjeneste (PST)
– Når det er et arrangement som Equinor har, er vi veldig koblet på. Dette gjelder også cyberangrep og hele den delen. Man har sett tilfeller, både i Norge og utlandet, hvor det å komme seg på en stream eller hacke seg inn i invitasjonssystemet for å hente ut data på alle deltakerne øker i takt med dette, sier han.
Derfor har de fått et større fokus på både dette med fysiske angrep og for eksempel det å forhindre at noen tar over skjermen på en stor konferanse eller Equinors høstkonferanse og sender ut en melding til de svært mange deltakerne.
I tillegg må man sikre persondata til alle deltakerne.
– Dette har fått ekstremt økt fokus for oss de siste årene, sier han og legger til:
– Om jeg ser ti år tilbake i tid, så var det ingen som tenkte noe på disse tingene. Naiviteten er litt borte, og det tror jeg handler om hvordan verdensbildet påvirker oss rundt oss, sier han.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no