Stig Henning Pedersen forteller at norske menn er i verdensklasse på hudkreft.

– Norske menn er verdensmestere i hudkreft

Derfor laget Anorak og Farmasiet verdens første smørebod, for solkrem.

Publisert

– Norske menn er i verdenstoppen på hudkreft. De er mer opptatt av å smøre skiene sine på vinteren, enn seg selv på sommeren, forteller markedssjef i Farmasiet Helena Dokken, til KOM24.

Dette er grunnen til den nye kampanjen #smørdegmann og «smøreboden» som ble satt opp på Egertorget.

Smøreboden er starten på en lenger kampanje, som også skal på TV.

– Vi har derfor laget verdens første smørebod for solkrem, for å oppmuntre menn til å smøre seg mer gjennom sommeren – og resten av året. Oppfordringen vår går ut til menn, og budskapet er rett og slett «smør deg, mann». Vi håper at dette gjør at menn faktisk smører seg, og smører seg riktig.

Smøre som damene

Driftsdirektør i Farmasiet, Stig Henning Pedersen, forteller KOM24 at norske menn må bli like gode som damene til å smøre seg med solkrem.

– Norske menn er, tror vi selv, verdensmestere i å smøre ski, men vi er også verdensmestere i å få hudkreft. Vi må ta oss sammen og bli like flinke som damene.

Han forteller det kan være flere grunner til at menn ikke smører seg.

– Mennene selv sier at de glemmer det. Mange gjør nok det, men bak der skjuler det seg nok at det er mange som rett og slett ikke bryr seg. Noen synes kanskje det er litt tøft med en solbrent overkropp, og ikke tenker at hudkreft kan skje med seg selv.

Pedersen sier flere menn bruker solkremen som ikke er tilpasset en hårete mannekropp.

– Visse menn er flinke til å smøre seg, men synes det er klissete. Da tror jeg de har lånt solkremen til partneren sin, som ikke passer til en hårete mannekropp. Det er lett å gjøre noe med. Menn er mer og mer opptatt av helse, og med solkrem får du raske resultater, du forebygger hudkreft med en gang. Du vinner ikke Trondheim-Oslo, men du forebygger helsa di.

Han forteller at noen menn tar kampanjen godt imot, mens andre ikke.

Helena Dokken sier menn er mer opptatt av skismøring enn solkrem-smøring.

– Noen er veldig interessert og tar imot gratis solkrem, også møter vi mange som sier nei takk, og begrunner det med at de ikke bruker solkrem. Da er det tydelig at budskapet trengs.

Må ta ansvar

Account Director & Head of Digital Content i Anorak Oslo, Silje Strømmen, forteller om ideen bak «#smørdegmann».

– Vi gjorde research på solkrem, og kom over statistikk om at menn er dårligere på å smøre seg enn kvinner, noe som går direkte igjen i statistikken om hudkreft i Norge. Vi tenkte at dette kan vi gjøre noe med, og kommunisere noe nytt.

Strømmen forteller at de følte det var på tide at reklamebransjen tar mer ansvar for at menn smører seg.

– Kommunikasjon rundt solkrem og solskader har tradisjonelt sett blitt rettet mot kvinner, og på den måten har vi, som avsendere av den kommunikasjonen, blitt en del av problemet. I denne kampanjen har vi vært veldig bevisst på å rette kommunikasjonen mot menn.

Strømmen forteller at Farmasiet tok ideen godt, selv om den spiller på humor.

– Hele kampanjen springer vel ut den litt teite observasjonen om at norske menn er ekstremt dedikerte til smøring av ski, men det motsatte når det gjelder å smøre sin egen hud. Det ga oss en innfallsvinkel til å snakke om en alvorlig problemstilling på en forhåpentligvis overraskende og nysgjerrighetsvekkende måte. Vi håper Smøreboden kan lokke fram Ola Nordmanns naturlige smøreinstinkter, sier kreatørene bak kampanjen, Peter Power og Lars Holthe.

Powered by Labrador CMS