Good Morning fyller ett år: – Ganske hardt kjør
Ett år etter konkursen har Good Morning vunnet priser og funnet tilbake gründerfølelsen.
Det har gått ett år siden Eirik Fjellaksell startet Good Morning etter konkursen til Good Morning Naug.
Med en ny start, færre ansatte og et rendyrket fokus på digitale tjenester, kan byrået se tilbake på et hektisk, men vellykket år.
– Året har vært spennende, med digitale kunder som ble med oss videre og flere nye kunder som har kommet til. Samtidig har det vært morsomt å bruke tid på å finne ut nøyaktig hva vi skal tilby av tjenester, forteller Fjellaksell.
Ny «gründerfølelse»
Byrået har fortsatt fire ansatte. Etter konkurskjøpet, tok Fjellaksell med seg Marcus Strömberg, Marius Ylven Wetsgaard og Caspar Skripkauskas.
– Vi har landet på at vi er et fullservice digitalbyrå som designer og bygger digitale produkter. Reklamebiten har vi lagt helt bak oss, men vi samarbeider med reklamebyråer. Det er en strategi som har fungert godt, forteller Fjellaksell.
Å drive et mindre byrå har gitt teamet en ny giv og raskere prosesser.
– Man får litt den samme gründerfølelsen som da man startet opp Good Morning i 2009. Nå har man selvfølgelig blitt eldre og mer erfaren, så de samme feilene gjør man ikke lengre. Det er utrolig morsomt – vi tar raske beslutninger og har kort vei fra idé til gjennomføring, sier han.
Han legger til at de fire ansatte har likt eierskap i selskapet, noe som har styrket samholdet og sikret at alle drar i samme retning.
Fra konkurs til prisvinnere
Fjellaksell ble overrasket over hvor raskt konkursprosessen gikk i fjor, da alt ble stengt på dagen.
– Den var jo brå og brutal når det skjedde. Men man gikk jo konkurs av en grunn – vi tjente ikke nok penger i forhold til utgiftene. Jeg satt i ledergruppen og visste at det over tid ikke gikk rundt, sier han.
Han forklarer at tiden før konkursen var preget av krevende diskusjoner og tunge avgjørelser, noe som gjorde situasjonen ekstra utfordrende.
– Det er slitsomt over tid å måtte bruke mye energi på hvordan man skal løse problemer. Permitteringer var et mareritt. Å skulle bestemme hvem som må gå, når det bare er fine folk, er utrolig kjipt, sier Fjellaksell.
I dag opplever han en enklere og mer fokusert hverdag.
– Nå har vi ikke de problemene lenger. 100 prosent av tiden vår går til å lage de beste løsningene for kundene. Vi er bare oss fire, med fire munner å mette, og det gjør hverdagen enklere.
Årets høydepunkt kom i sommer, da Good Morning vant «Site of the Day» fra Awwwards og FWA – deres første seier siden 2018.
– Det var en sånn «yes, nå er vi tilbake til å kunne lage ordentlig gode digitale løsninger». Det utløste enorm jubel hos oss, sier Fjellaksell.
Prisen har en spesiell plass i byråets historie, ikke minst fordi de tidligere har vunnet flere «Site of the Day»-utmerkelser og satt en norsk rekord som fortsatt står.
– Vi har vært sykelig opptatt av denne prisene siden vi startet i 2009. Å konkurrere mot de beste i verden og vinne igjen var både en enorm lettelse og en bekreftelse på at vi fortsatt hører hjemme i toppen, forteller han.
Ingen vekstambisjoner
Feiringen av ettårsjubileet foregikk med stil, da teamet dro til Moraira i Spania for en etterlengtet pause.
– Vi har hatt ganske hardt kjør i ett år, så vi unnet oss en langhelg med litt jobbing, mye hygge og enda mer mat. Det ser kanskje ut som vi leide tidenes Exit-bolig, men jeg kan forsikre om at det ikke var så luksuriøst – spesielt ikke økonomisk nå i lavsesongen, sier Fjellaksell.
Når det gjelder fremtiden, er planen klar: Fortsette å rendyrke de digitale tjenestene og bli enda bedre på det de allerede leverer.
– Vi har ingen ambisjoner om å vokse akkurat nå. Vi vil heller bli enda bedre på det vi gjør, utfordre oss selv, og levere mer effektive og skalerbare løsninger.
– Fremtiden får vise om vi vil vokse, slå oss sammen med noen, eller kanskje bli kjøpt opp, men akkurat nå er vi fornøyde som vi er, avslutter Fjellaksell.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no