#Julepraten
Denne boken anbefaler Markus deg å lese i julen
– Bra lesning i en tid hvor mange reflekterer over året som har gått, og året som kommer.
KOM24 har stilt sju spørsmål til en rekke folk i kommunikasjonsbransjen om året som har gått, og hva de gjør denne julen.
I dag er det Marketing & Specification Sales Director i Glava & Saint-Gobain byggevarer, Markus Svenberg, som svarer i julepraten.
– Hva gjør du i julen?
– I år går julen hjem til Moss for å feire med familie, før turen går videre til Trysil for å få litt snø under skiene. Det blir også noe eksamensskriving knyttet til Executive MBA-studiet jeg tar, men aller viktigst håper jeg på noen rolige dager til å lade batteriene etter en svært hektisk høst og hente energi til alt det spennende som ligger foran oss i året som kommer.
– Hva står på middagsbordet på julaften?
– Klassisk julemat: ribbe, medisterkaker og medisterpølser med tilbehør, og selvfølgelig riskrem til dessert.
– Hva vil du anbefale andre å lytte til, smake på, lese eller se denne julen?
– Jeg vil absolutt anbefale boken «The Courage to Be Disliked». Den gir både ett utfordrende og befriende perspektiv på ansvar, relasjoner og personlig frihet. Boken minner meg på hvor mye energi vi bruker på å leve opp til andres forventninger og hvor kraftfullt det kan være å ta eierskap til egne valg. Bra lesning i en tid hvor mange reflekterer over året som har gått, og året som kommer.
– Hva er det morsomste du har opplevd dette året?
– Vinjerock. Fantastisk norsk natur, fine mennesker og en helt unik stemning, delt med gode venner. En bra påminnelse om hvor viktig det er å koble helt av innimellom og gjøre noe helt annet.
– Hva skal du bli bedre til neste år?
– Jeg vil bli bedre til å virkelig lytte, både til menneskene rundt meg og til kroppen og dens behov. I tillegg har jeg et tydelig mål om å bli skikkelig god på KI: forstå utviklingen, konsekvensene for kommersielle rammevilkår og hvordan vi best kan navigere dette landskapet på en klok og verdiskapende måte.
– Hva er din spådom for kommunikasjonsbransjen i 2026?
– Jeg tror kommunikasjonsbransjen vil bli både mer strategisk og mer menneskelig. KI og teknologi vil nok ta seg av mer og mer av det operative, men det vil samtidig øke verdien av tydelig retning, ekte innsikt og troverdig historiefortelling. Jeg tror at de som lykkes, er de som klarer å kombinere data, teknologi og kreativitet med empati, kulturforståelse og ærlig formål.
– Hva er ditt nyttårsforsett?
– Å bruke mer tid på menneskene jeg er glad i og å gjennomføre Ironman i København i august.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no