Dobbel internasjonal pris til Feddie Ocean Distillery
Fikk utmerkelser i både Pentawards og International Spirits Challenge 2025.
Feddie Ocean Distillery og designbyrået Contagious har vunnet to internasjonale priser for merkevare- og emballasjedesign.
Det skriver de selv i en pressemelding.
Destilleriet mottok sølv i Pentawards 2025, en konkurranse innen emballasje og merkevareidentitet, for sitt nye designsystem.
Samtidig ble Feddie tildelt to bronsepriser i International Spirits Challenge 2025 for Sustainable Packaging og New Brand Launch.
Pentawards-juryen trakk frem den sterke sammenhengen mellom design, identitet og opprinnelse, mens International Spirits Challenge belønnet Feddies helhetlige satsing på bærekraft og historiefortelling i lanseringen av Feddie Single Malt Whisky.
– Feddie er et destilleri som skiller seg ut, både fordi det er Norges eneste økologiske destilleri, lokalisert på øya Fedje uti havgapet og eies av 1100 kvinner. Men også fordi vi ønsker å redefinere hva norsk whisky og merkevarebygging kan være, sier Martin Tønder Smith, salgs- og produktsjef i Feddie Ocean Distillery.
– Å få internasjonal anerkjennelse i to så ulike konkurranser – én for design og én for bransjens produktkvalitet – viser hvor sterkt helheten står.
Matt Chapman, Managing Director i det skotske byrået Contagious, beskriver samarbeidet som et møte mellom design og formål:
– Tiden vi tilbrakte sammen på Fedje gjorde det mulig å avdekke Feddies virkelige essens, forankret i nybrottsarbeid, likestilling og fellesskap, og å bringe dette til live på en autentisk måte gjennom merkevare, historiefortelling og design, sier Matt Chapman, Managing Director i det skotske byrået Contagious.
Feddie Single Malt Whisky ble lansert høsten 2024.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no