Kristiansand kommune mener de fikk se en annen versjon av plakatene som faktisk ble trykket.
Kristiansand kommune mener de fikk se en annen versjon av plakatene som faktisk ble trykket.

Dette reklamestuntet får de ikke lov å gjenta

– Det ble litt voldsomt.

Publisert Sist oppdatert

I dag kunne du lese om et reklamestunt som Fædrelandsvennen har gjennomført i Markens i Kristiansand. 

De har dekket gågaten med 65 plakakter som er en del av en større kampanje avisen har for å lære bort hva et redaktørstyrt medie er.

Avisen har ikke trengt å betale for annonseplassen, men fått en godkjenning fra kommunen.

– Det er utrolig bra at de også ser at man må få fram viktigheten av redaktørstyrte medier og dette med faktasjekking og kildegranskning, sier leder for merkevare i avisen, Hilde Lunøe-Nilsen.

Men nå har kommunen angret seg. 

Det skriver KRS.

– Dette var et prøveprosjekt, og det er enighet internt om at det ble for voldsomt og vil sannsynligvis ikke bli gjentatt, skriver enhetsleder innbyggertorg i kommunen, Helle Geheb, i en e-post til KRS.

Kommunen mener det skal ha vært forskjell på annonsene de ble fremlagt og resultatet som faktisk ble trykket i gågata.

– Annonsene vi fikk til gjennomsyn var rettet mot presseetikk og kildekritikk generelt. Annonsene som faktisk er trykket, har et større fokus på Fædrelandsvennen, skriver Geheb.

Dette blir sjefredaktør og daglig leder i Fædrelandsvennen, Eivind Ljøstad, overrasket over å høre, skriver avisen.

– Det forbauser meg veldig om vi har trykket noe annet enn det kommunen fikk se. Ingen av oss har hørt noe om det, sier Ljøstad.

Kommunen bekrefter å ha fått tilsendt alle plakatene, men først etter tillatelsen var på plass. 

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS