Sparkesykkel-kommunikatørene:
Fikk stygge meldinger: – Gikk på meg personlig
Tobias W. Balchen og Øystein Sundelin er ansiktet utad for henholdsvis Ryde og Voi. De har fått oppleve både hat og kjærlighet de siste årene.
De har møttes før, Øystein Sundelin og Tobias W. Balchen. Ris, ros og alt annet som handler om elsparkesykler skiller sjeldent på om det er Voi, Ryde eller Bolt det er snakk om.
Sundelin og Balchen har også stilt opp for pressen sammen før, og nå gjør de det igjen.
– Det å være ansiktet utad har hatt sine sider. Men det var helt klart verst i starten, sier Sundelin, som er kommunikasjonssjef i Voi, til KOM24.
– Tidligere kunne jeg ofte få ufine meldinger, men nå er situasjonen helt annerledes.
– Hva gikk disse meldingene på?
– De kunne ofte gå på meg personlig. Vi måtte stå i det i starten, men bransjen har utviklet seg, og folk, politikere og byråkrater er nå mer vant til elsparkesykler enn den gang, sier Sundelin.
– Vi har hatt mange av de samme utfordringene. Også har det vært mange ulike spørsmål som folk krever svar på. «Hvorfor står det en sparkesykkel på toppen av Fløien», for eksempel, sier Balchen, som er CEO i Ryde.
Pressetrykket
Det er seks år siden elsparkesyklene inntok de største byene i Norge. Etter det har fenomenet spredd seg, og noen leverandører har kommet og gått. Ryde, Voi og Bolt er dominerende på markedet nå.
Feilparkeringer, ulykker og uansvarlig kjøring er bare noen eksempler på ting selskapene får kritikk for. I en avstemning hos VG fra september vil 74 prosent av over 26 000 stemmer forby kjøretøyene helt. 16 prosent svarer at de elsker dem, og at de har endret livene deres, mens bare ti prosent har ingen mening om saken.
Ifølge tall fra legevakten i Oslo har antallet ulykker så langt i år økt sammenlignet med fjoråret.
– Hvordan opplever dere kontakten med pressen?
– Mediene er opptatt av sensasjoner, og mye av det som publiseres gir kanskje ikke hele bildet. Skandaler er jo det som selger, og jeg tror det driver journalistikken av og til, sier Balchen.
– Siden vi bare har eksistert som bransje i seks år, må vi gjøre hele øvelsen med å fortelle folk hva vi gjør og hva vi betyr. Det kan være lett å glemme at folk har snakket om utfordringer rundt bilparkering i 120 år, og at det fortsatt snakkes om, sier Sundelin.
– Men har dere fortjent noe av kritikken dere har fått?
– Ja. Den første modellen vi hadde på gaten var et leketøy med kort levetid som måtte tas inn hver kveld for å lades opp. Nå har vi et kjøretøy. Alle som påvirker bybildet så mye som vi har gjort de siste årene, må tåle kritikk, sier Sundelin.
– Vi er ekstremt synlige, og alle har sine ting som kan bli bedre. Parkering er et eksempel på det. Kjøretøyet må finne sin plass, og det er ikke lenger like mye diskusjon rundt det, sier Balchen.
Stille heiagjeng
De to legger vekt på at motstanderne av elsparkesykler ofte er veldig høylytte, mens de største tilhengerne ikke sier så mye.
– Det er alltid utfordrende å få med deg heiagjengen din. Den siste måneden er det 200 000 totalt som har brukt elsparkesykkel i Oslo, men det er ikke de som roper høyest. Hadde det blitt forbudt, tror jeg de ville gitt lyd fra seg, sier Sundelin.
– Kritikken kommer jo ofte fra folk som ikke bruker elsparkesykkel i det hele tatt. For eksempel eldre mennesker eller folk med ulike former for funksjonsnedsettelser, legger Balchen til.
– Når det kommer en overskrift eller et pushvarsel om en ulykke. Hvordan reagerer dere?
– Man blir jo lei seg, fordi man vet at det kan være ditt produkt som er involvert i noe tragisk. Og mediene går ofte veldig raskt bort til oss, selv om det sannsynligvis er familie og venner til de som er rammet som har det veldig vondt. Det har kanskje vært vanskeligst å stå i, sier Sundelin.
Politikerne
Sundelin har bakgrunn fra politikken, og har i tillegg jobbet i flere år i Oslo kommune. I jobben i Voi kommer det godt med.
– Det er en tidvis veldig stor jobb å snakke med politikere. Aller helst vil man ha kontakt med de som styrer i de store byene hele tiden. Det som er bra i norske byer, er at de har en administrasjon som kan det de driver med, og som også utfordrer oss, sier han.
– Dere har nok vært mer på ballen med politikerne enn oss så langt. Men vi opplever også at flere politikere forstår de ulike sidene av sakene knyttet til elsparkesykler, legger Balchen til.
Samme dag som de møter KOM24, skal de også på samme konferanse litt senere på dagen.
– Gjør dere noe for å skille merkevarene deres fra hverandre? Eller er ikke det så viktig?
– Jeg vet helt ærlig ikke hvor mye vi gjør på det. Vi har ikke brukt noe som helst på markedsføring, fordi etterspørselen har vært så høy. Men jeg kan si at vi ble veldig fornøyd da det å «voie» ble et verb, sier Sundelin.
– Dette er ganske likt hos oss, men vi har flyttet oss lenger ut i landet enn Voi. Vi har prøvd å fokusere på tilgjengelighet. Også hørte jeg nylig om en politiker i Bergen som sa «å ryde», så det finnes også et verb for det, sier en smilende Tobias W. Balchen.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no