Fiken-maskoten har våknet til liv
Regnskapsprogrammet har fått med seg Tangrystan, og kommer med nye reklamefilmer.
Fiken har hatt reklame på radio og podkast en god stund, men nå kommer de også på skjermen.
– Fiken har aldri laget reklamefilmer før. Eller pressemeldinger, for den saks skyld. Men here it goes, sier markedssjef Simen Schikulski, i en pressemelding.
Fire splitter nye reklamefilmer er på lufta, laget i samarbeid med produksjonsselskapet Tangrystan og regissør Sander Dahl.
Tidlig i fjor fikk Fiken hjelp av Per Høj for å tenke ut noen artige idéer og retninger, skriver de videre.
Etter det tok Fikens markedsavdeling, med Eva Michelet Berntsen og Simen Schikulski i spissen, saken i egne hender. De kom opp med filmidéene, skrev manus og fikk hjelp av Tangrystan til å filme og klippe.
Resultatet er en serie tullete enkle reklamefilmer som skal vise hvor enkelt regnskapet blir med Fiken. Og i filmene kommer Fikens grønne maskot til liv.
– Tangrystan og Sander Dahl skjønte naiviteten og enkelheten vi ville få fram, og det ble akkurat så dustete enkelt som vi ønska oss, sier Schikulski.
Dahl oppsummerer selv jobben på denne måten:
– Fiken er en merkevare med et enkelt og lekent utrykk. Derfor var det en gøy å kunne skape en naiv humor som matcher dette. Når merkevaren legger opp til herlig enkel og naiv dialog, i kombo med filmatiske fargevalg, da blir det en fin dag på jobb.
Å være med på en reklame-innspilling for Fiken var stas for Berntsen og Schikulski, som denne gangen fungerte som kreatører.
– Det beste var kanskje at Tangrystan serverte mye god bakst da vi spilte inn filmene, og at vi følte oss kule og viktige når vi satt med hodetelefoner, og en streng dame sa «Stille før opptak!». I tillegg ble filmene utrolig bra da. Vi gleder oss til å se dem på TV i lang tid fremover, sier Berntsen.
Her kan du se én av filmene:
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no