Oskar Iversby i Iversby Marketing jobber mye, men liker det.

Oskar (17) startet byrå: – Går med fryktelig mye tid!

Iversby Marketing er prosjektet til Oskar Iversby, som jobber med markedsføring ved siden av å være videregående-elev.

Publisert

– Vi hadde en dag på skolen der vi så på ulike yrker og hva man kan bli. Der var det snakk om at man kunne bli gründer, og det appellerte til meg. Jeg liker å jobbe mye med ting jeg synes er interessant.

Det sier Oskar Iversby til KOM24. Han er 17 år og elev ved idrettslinjen på Frederik II videregående skole i Fredrikstad.

Når han ikke jobber med skolesaker, driver han markedsføringsbyrået Iversby Marketing.

På LinkedIn

Det er bare noen dager siden han gikk ut med nyheten på LinkedIn. Likevel har han allerede mottatt flere meldinger fra folk som synes prosjektet hans er kult.

– Jeg er fortsatt veldig tidlig i læringsfasen, og mange i bransjen bruker Linkedin aktivt for å skape nettverk og personal brand. Der kan jeg også hente inspirasjon fra andre som har lyktes med sine prosjekter, sier Iversby.

Han har blant annet fått flere tips om bøker han kan lese for å bli en bedre markedsfører.

Iversby ser også opp til noen andre unge gründere, Sivert Ridderseth og Alex Andreessen, som driver byrået Curve.

– Sivert var vel omtrent like gammel som jeg er nå da han startet, og det er inspirerende å se på en som får det til og lykkes på den måten. Jeg har sett flere av videoene til Alex og Sivert, og lærer mye av dem.

– I tillegg har flere andre sendt meg meldinger der de skriver at det er bare å spørre dersom jeg trenger tips, legger Iversby til.

Meta-annonsering

Så langt har han valgt å spesialisere seg på annonsering på Meta-plattformer, og spesielt Facebook og Instagram. Iversby ønsker å bli ordentlig god på dette, i stedet for å jobbe med mange ulike annonsekanaler samtidig.

– Det var Meta-annonsering som fanget oppmerksomheten min. Blant annet fordi jeg kjenner de plattformene godt fra før, og fordi annonsering der er veldig målbart.

Han tror også at mange bedrifter og andre annonsører kan ha godt av å få hjelp for å lykkes her.

– Mange kaster bort mye penger på markedsføring som ikke treffer. Det handler blant annet om å strukturere det riktig og treffe den målgruppen du ønsker.

Iversby innrømmer at byrå-prosjektet tar mye tid. Når det skjer mye på skolen i tillegg, blir det travelt.

– Det er kanskje det vanskeligste med dette. Skal man gjøre noe ved siden av skolen, bør det være noe som man synes er interessant. Jeg hadde nok ikke klart å starte et byrå hvis jeg ikke likte det så godt som jeg gjør.

– Men det går med fryktelig mye tid. Når jeg kommer hjem fra skolen, er det dette jeg driver med.

Han er også ganske alene om arbeidet.

– Ingen andre i min krets har startet noe sånt ved siden av skolen, så det er ingen jeg kan sparre med. Men det gjør også at jeg blir enda bedre til å jobbe selvstendig og finne kunnskap selv, sier Iversby.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS