Kim Gulbrandsen, her på La Gomera på Kanariøyene som de skal starte roturen fra i 2026. Ferden går til Antigua, omtrent 5 000 km og ca 40 døgn i slike robåter som vises bak han.

#Sommerpraten

Kom-direktøren skal på eventyr neste år: – Skal trene og forberede oss

Kim Gulbrandsen skal slappe av litt, men siste del av sommerferien går med til roing.

Publisert

I «Sommerpraten» stiller KOM24 en rekke personer i kommunikasjonsbransjen spørsmål om hva de gjør i sommer. 

I tillegg får vi blant annet høre hva deres mest minneverdige sommerminne er, hvilken bransjeperson de mener man bør følge med på, og hvilke råd de vil gi til unge mennesker som ønsker å lykkes i bransjen.

I dag er det kommunikasjonsdirektør i Tolletaten, Kim Gulbrandsen, som svarer i Sommerpraten.

– Hva gleder du deg mest til i sommer?

– Ferie og tid sammen med familien i Canada blir utvilsomt høydepunktet. Jeg digger selvfølgelig jobben min, men jeg må innrømme at det skal bli ganske fint med fri fra den også.

– I 2026 skal jeg og tre andre venner ro over Atlanterhavet. I den anledning skal vi trene og forberede oss til det siste delen av sommeren. Vi sikter på roturer langs norskekysten og svenskekysten. Det gleder jeg meg veldig til.

– Hva er det rareste eller mest minneverdige du har opplevd på ferie?

– Her kunne jeg sikkert fylt flere sider med opplevelser og røverhistorier. Jeg er glad i ski og fjell. Dette er en stund siden, men jeg glemmer aldri da jeg tjenestegjorde i FN/Midøsten og jeg skulle på en ferietur i regionen. I grenseområdet mellom Israel, Syria og Libanon finnes er det et høyt fjell som heter Hermonfjellet. Tro det eller ei - her var/er det et stort skianlegg, og det måtte jo testes. 

– Ble litt sjokkert da jeg fant ut at service personell, heisoperatører, skipatruljer og cafeansatte var tungt bevæpnet med stridsvester, hjelm, granater og M16 maskingevær. Jeg har personlig aldri oppført meg bedre i en heiskø i mitt liv. En ferietur jeg aldri glemmer!

– Hvem i bransjen har imponert deg det siste året?

– Her vil jeg faktisk fremheve et produksjonsselskap, og det er Novemberfilm. Måten de klarer å identifisere og materialisere ideer og konsepter, som gang på gang ikke bare leder til Gullruter, men også unik innsikt og viktig formidling imponerer meg. 

– Mener den mer «tradisjonelle» kommunikasjonsbransjen har mye å lære av måten de jobber med formidling og konseptutvikling på. Ja, jeg er litt inhabil - for det hører med til historien at Novemberfilm også produserer TV2 suksessen «TOLL» for oss i Tolletaten, men jeg mener det oppriktig, de imponerer meg.

– Hva er den beste kampanjen du har sett til nå i år?

– Har egentlig ingen soleklare kandidater her så langt i år, men vil allikevel fremheve Vipps sin kommunikasjon/kampanjer. At noe «så kjedelig» som en bank/transaksjons tjeneste kan bli så kult. Kommunikasjonen er alltid lett fordøyelig, leken, intuitiv og ikke minst nyttig. Kred til kommunikasjonsgjengen i Vipps!

 – Hva er ditt beste råd til unge som ønsker å lykkes i kommunikasjonsbransjen?

1. Bruk tall, analyser, undersøkelser og innsikt i kommunikasjonsarbeidet (før – under – etter). Dette er språket ledergrupper snakker, og som gjør innsalg og forankring lettere og bedre.

2. Ikke la budsjetter og etablerte rammebetingelser i en organisasjon i utgangspunktet sette en stopper for å realisere en god ide du virkelig tror på. Start med og bruk tid på selve innsalget. Er ideen og innsalget godt nok, er det ofte måten og «outsmarte» utfordringen med at det ikke finnes ressurser på. Hvem kan vel si nei til et «billig» kommunikasjonstiltak, som kan vise til svært kostnadseffektiv resultater , effekter og verdier for organisasjonen!?

3. Ofte er det kommunikasjonsgjengen mot verden, og da har jeg erfaring med å ha to viktige holdninger i hodet: «Det umulige tar bare litt lenger tid» og «hvordan kan jeg «outsmarte» denne utfordringen?».

4. Sist men ikke minst - Gi råd – og gi faen! «At the end of the day» er vi alle bare rådgivere. Ha faglig integritet, gjør alltid et godt forarbeid med å skaffe til veie innsikt/analyse og gode vurderinger som underbygger rådet ditt. Om ditt faglige råd blir brukt eller ikke, har ikke nødvendigvis noe med om det er et godt eller dårlig råd å gjøre. 

– Husk at dine overordnede ikke alltid veit best. Du er ansatt for å ha en fagkompetanse på lik linje som andre «ekspert/fagkompetanser» i en organisasjon. Dessverre går det alt for ofte inflasjon i en organisasjon om det å mene noe om kommunikasjonsarbeidet, «for det kan jo alle». Det er i et slikt landskap jeg mener at man bør bli flinkere til å gi råd, og gi faen. Du har gjort jobben din ved å gi et godt råd – uavhengig av utfallet.

– Du må være med i et realityprogram. Hvilket velger du, og hvorfor?

– Blir fort en gammel traver av et realityprogram da altså! - 71 grader nord – for da får jeg pushet egne grenser

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS