McDonald’s får stor dyrevernkampanje mot seg
Dyrevernorganisasjonen Anima har over de neste to ukene sin hittil største annonsekampanje. Budskapet retter seg mot McDonald’s bruk av turbokylling.
Plakatene med teksten «Not lovin’ it!» vises på 470 store annonseflater over hele landet i uke 29 og 30. For én million kroner forventes nær 19 millioner visninger, ifølge annonsøren JCDecaux.
– Det er to ting McDonald’s må gjøre. Droppe turbokylling og gi fuglene mer plass, sier Niklas Fjeldberg, administrerende direktør i Anima, i en pressemelding.
En YouGov-undersøkelse fra 2024 viser at 77 prosent av nordmenn ønsker å forby turbokylling.
Kampanjen er en del av Animas pågående arbeid for bedre kyllingvelferd. Så langt er det satt av over sju millioner kroner til kampanjen rettet mot McDonald’s, og Anima sier de er klare til å spytte inn mer.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no