Det er god stemning etter at Lars Erik Grønntun (i midten) og Paritees oppkjøp av Kruse Larsen og Jan-Erik Larsen ble kjent, torsdag.

Slik forklarer Lars Erik Grønntun strategien bak Paritees oppkjøp

Paritee har nå gjennomført fem oppkjøp på tolv måneder. Sjef Lars Erik Grønntun sier de fortsatt har rikelig med penger til nye oppkjøp.

Publisert

– Vi annonserer ikke våre oppkjøp på forhånd. Men jeg er ikke en fan av selvpålagte begrensninger, vi ser hele tiden etter muligheter.

Det sier Paritee-sjef Lars Erik Grønntun til KOM24.

Torsdag kom nyheten om at Paritee har kjøpt opp Kruse Larsen og deres to andre byråer Pressure og Kime. Kime blir en del av Geelmuyden Kiese, og Rolf Ellingsen Aaneland blir ny sjef i GK.

Dette er det femte oppkjøpet Paritee er involvert i på ett år.

Solid økonomi

Før Kruse Larsen var det etableringen i Midtøsten med North Seventy Five, så kjøpte de RPP Group i Brussel, deretter irske Fenton Fitzwilliam, og i november i fjor kjøpte de opp tyske LHLK Gruppe.

Grønntun sier de har en solid økonomi i selskapet og at det er en kombinasjon av egenkapital og lån, samt en kombinasjon av kontanter og aksjeoppgjør i alle transaksjonene de gjør.

– Vi har streng kontroll på det totale bildet og jobber innenfor rammer satt med våre finansielle partnere. Så det er ikke grunn til bekymring, sier han og legger til at de har tilgang til kapital om de ønsker det.

Oppkjøpsstrategien deres er å bygge et selskap som har internasjonal rekkevidde, men basert på det de kaller «national champions».

– Sterke, lokale byråer med fokus på «license to operate»-sektorene, sier han.

«License to operate»-sektorene blir gjerne beskrevet som sektorer med sterk offentlig interesse, tydelige reguleringer og høy risiko for omdømmefall.

Byråmodell under press

Jan-Erik Larsen kaller dagen i dag for den nest viktigste i byråets historie.

Grønntun forteller at de store europeiske markedene er viktige for dem, men også at de ville til Midtøsten og ha en bro over til USA, noe som nå er på plass. Selv om de har mye av det de ønsket, legger han ikke skjul på at både KI og dataanalyse er områder de vil styrke seg på framover.

– Det har vært mye snakk om at byråmodellen er under press. Hva tenker du om det?

– Det vi ser i den internasjonale industrien er at det man kaller commodity-tilbydere, produksjonsmiljøene, er presset i den ene enden. I den andre enden har de globale holdingselskapene som er topptunge, kostbare og ineffektive, fått gjennomgå de siste årene. Vi satser på høyverdige tjenester med fokus på viktige sektorer med behov for navigasjon, der opplever vi at det er god etterspørsel, sier han og forteller om gode tall for Paritee i 2025.

– Vi har god, organisk vekst i hele Paritee-gruppen. Det er en indikasjon på at det underliggende markedet er der, sier han.

Jan-Erik Larsen er en glad mann i dag og kaller dette for den nest viktigste dagen i byråets historie, nest etter etableringen i 2015.

– Det er et enormt skritt for oss. Dette betyr mye strategisk, men enda mer for kundene våre. Vi er kundedrevet og vil ligge foran utviklingen, det er ikke enkelt i en tid der det går rasende fort. Nå blir vi del av et stort fellesskap, men tar vare på det beste i vårt selskap, sier han.

Han mener at Paritee som eier har respekt for hva de har gjort, men også har kompetanse og kunnskap om sektorer som Kruse Larsen bør bli bedre på.

– Så blir vi del av et internasjonalt nettverk. Der blir vi minnet på om hvor tett norsk økonomi og næringsliv er knyttet til dem vi samhandler med, sier han.

GKs nye byråleder, Rolf Ellingsen Aaneland, mener at det unike med at GK og Kruse Larsen nå har samme eier er at man får en konstellasjon som har dyp sektorkompetanse innen de mest relevante sektorene i norsk næringsliv.

– Ingen er bedre rigget

– Dette kombinert med kommunikasjonskompetanse. Det å klare det er en kunstart, og ingen er bedre rigget enn det vi er, mener han.

– Men det er vel også en del overlappende kompetanse mellom byråene. Hva skal man gjøre med det?

– Det er til det beste for kundene, og det er kundenes behov som settes først. Når det er overlapp, er det en sterk mulighet til å utvikle kompetansen i begge miljøene og sørge for at vi har beste praksis, sier han og bekymrer seg ikke for at det kan bli for mye lik kompetanse på tvers av byråene.

– Det er to byråer som kommer til å ha sine distinkte profiler. Så lenge vi opprettholder det, blir fellesskapet sterkt, og det er helt sikkert muligheter for synergier på tvers, sier han.

– Geelmuyden Kiese har permittert to seniorrådgivere, erstatter ikke folk som slutter og har stått uten norgessjef i nærmere ett år nå. Hvordan er egentlig tilstanden til byrået?

– Vi justerer hele tiden organisasjonen så den passer til strategien vår med dyp sektorkompetanse. Det vil si at noen deler går riktig godt, andre justerer vi i forhold til kundene. Men med de grepene vi tar nå, ligger vi an til å levere en helt unik faglighet og styrke overfor våre kunder. Både i det norske markedet og i Skandinavia har Geelmuyden Kiese og Kruse Larsen det sterkeste kommunikasjonspolitiske tilbudet man kan få i Skandinavia, sier GKs Skandinavia-sjef Karne Lykkebo.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS