Enova er en av Nonspaces største kunder, her er byrå og kunde sammen. Robert Dalen er nummer to fra venstre.

Nonspace etter smell og permitteringer: – Vi er ikke bare et designbyrå

– Det vi ser vokser mest er når kunder tenker helhetlig på design, kommunikasjon og teknologi som en helhet.

Publisert

Fredag for litt over en uke siden ble Nonspace hedret på Kuben for sitt arbeid med Kunstsilo i Kristiansand og juryen kalte det for et arbeid i høy internasjonal klasse.

Men det siste året har ikke bare vært en dans på roser for byrået med kontor i Trondheim og Bergen.

Regnskapstallene viser at omsetningen gikk ned og at det ble underskudd i bøkene deres.

– 2024 startet veldig bra fram til sommeren, men vi fikk en utfordrende høst hvor store prosjekter ble stoppet på grunn av interne endringer på kundesiden og budsjettendringer. I tillegg opplevde vi en større treghet i markedet både før og etter sommeren på nye kunder og har i tillegg tapt flere pitcher, mye på grunn av ekstremt prispress, skriver Robert Dalen, grunnlegger og head of operations, i en e-post, på vegner av de tre partnerne i byrået.

Byrået fikk en omsetning på 21,9 millioner kroner, noe som er to millioner svakere enn året før. Driftsresultatet ble 1,1 millioner kroner i minus.

Som en konsekvens av det tunge markedet måtte de og gjennomføre flere permitteringer etter sommeren, særlig på kommunikasjon. De nedbemannet ikke, men har mistet tre ansatte i 2025 og står i dag med 19 ansatte. 

Dalen skriver at de i 2024 investert mye i egen teknologiutvikling som for eksempel Brandspace.no og nye ansatte for å forsterke tech avdelingen. 

– Som selskap har vi jobbet med ny selskapsstruktur, noe som har ført til relativt høye kostnader for gjennomføring og har også påvirket resultatet. En investering vi har tatt for å være bedre rustet for fremtiden og ser allerede hvordan dette har gitt resultater inn i 2025, skriver han.

Byrået har i dag sju ansatte i Bergen og tolv i Trondheim.

Han sier at det er to ulike markeder og beskriver trøndermarkedet som at det er flere selskaper ønsker å investere i design, kommunikasjon og teknologi som en helhet. Det er og der de har de fleste av sine langsiktige avtaler.

I Bergen er det flere kulturaktører og flere rene reklamebestillere, men mindre kunnskap om hvordan design, kommunikasjon og teknologi i større grad henger sammen. 

– Det er mye uutnyttet potensial i begge markeder, men vi ser at endringene vi har gjort i Bergen har kommet på riktig tidspunkt. Samtidig, for å være selvkritiske, må vi bli tydeligere på at vi er mer enn et «designbyrå» – det er baksiden av en lang merittliste med suksesser, skriver han.

Ambisjonen deres er å bygge en sterke bro for kundene deres mellom Bergen og Trondheim.

– Viktigst av alt: selv om vi er sterkt involvert i lokalmiljøene våre, er vi ikke begrenset av dem – det er det fine med begge stedene.

Dalen skriver at 2025 har startet som 2024 gjorde og de har troen på at det vil holde seg ut året. 

– Vi ser at det er mindre investeringsvilje på kommunikasjon i starten av 2025, men har stor tro på at dette vil ta seg opp nå inn mot sommeren. Det vi ser vokser mest er når kunder tenker helhetlig på design, kommunikasjon og teknologi som en helhet.

Blant de største kundene byrået har er Enova, Rosenborg, Frøy, Kunstsilo, Nye Hjorten Teater, Norges Fotballforbund.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS