Julepraten
Vil bruke mindre tid på produksjon og mer på ideer i 2026
Espen Haugen ser en bransje i endring, med økt investeringsvilje og større krav til hva som faktisk virker.
KOM24 har stilt sju spørsmål til en rekke folk i kommunikasjonsbransjen om året som har gått, og hva de gjør denne julen.
I dag er det byråleder i 11:11, Espen Haugen, som svarer i julepraten.
– Hva gjør du i julen?
– Vi begynner i Stockholm med min samboers familie og avslutter på Geilo med min.
– Hva står på middagsbordet på julaften?
– På julaften er det svensk julbord, med Janssons frestelse, köttbullar og prinskorv. Men stjernen på bordet er alltid julskinkan.
– Hva vil du anbefale andre å lytte til, smake på, lese, se eller høre denne julen?
– Hvis du leser «Stargate» og ser siste sesong av «Der ingen skulle tru at nokon kunne bu», vil du merke at julestemningen kommer.
– Hva er det morsomste du har opplevd i år?
– Da ensemblet som satte opp «The Grey Swan» for Nycoplus mottok stående applaus fra 1404 publikummere i et fullsatt Oslo Konserthus. Det var et klart høydepunkt.
– Hva skal du bli bedre til neste år?
– Jeg er heldig som får jobbe både med og for ekstremt flinke folk, og lar meg stadig forbause over hvor dyktige og ambisiøse de er. Derfor synes jeg vi alle bør forvente litt mer av hverandre til neste år, fordi toppnivået i norsk bransje er svært høyt akkurat nå.
– Hva er din spådom for kommunikasjonsbransjen i 2026?
– Markedet snudde for en tid tilbake, og det er vesentlig mer optimisme og investeringsvilje nå enn for tolv måneder siden. Jeg tror vi tar dette med oss inn i 2026, men jeg tror ikke det kommende året blir likt det forrige. Min spådom er at flere vil finne nye måter å bruke mindre tid på produksjon som kan effektiviseres, og mer tid på ideer som skaper effekt.
– Hva er ditt nyttårsforsett?
– Gjør gode ideer til god business både for oss og kundene våre.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no