Pensjonerte ballettdansere fra Norge og Sverige er tilbake på scenen i forestillingen «The Grey Swan».

Nycoplus og 11:11 lager ballett: – Et lite stykke kultur

Med «The Grey Swan» lanserer Nycoplus og reklamebyrået 11:11 en film og en ballettforestilling med pensjonerte ballettdansere – for å vise hvordan kroppen kan prestere hvis den får det den trenger.

Publisert

«The Grey Swan» er ikke bare en kampanje. Det er et forsøk på å flytte merkevaren Nycoplus inn i folks bevissthet på en ny måte – gjennom kunstnerisk uttrykk, strategisk historiefortelling og ekte mennesker. 

Forestillingen, koreografert av Camilla Spidsøe, samler åtte pensjonerte dansere fra Den Norske Opera & Ballett og Nasjonalballetten i Sverige. Den eldste danseren er 74 år. Den yngste er 43 – altså over pensjonsalder for dansere i Norge.

Se filmer nederst i saken. 

– The Grey Swan er vår måte å vise at presisjon og erfaring aldri går av moten. Forestillingen er et levende bevis på hva kroppen fortsatt kan få til – hvis den får nøyaktig det den trenger, sier Camilla Borander, Head of Marketing i Nycoplus, i en pressemelding. 

Bak kampanjen ligger en ny merkevareplattform og en ambisjon om å befeste Nycoplus sin posisjon som et premiumvalg i en kategori preget av intens konkurranse.

– Dette prosjektet startet med en posisjoneringsutfordring og ble til et lite stykke kultur. Vi i 11:11 har fått jobbe tett med Nycoplus i hele prosessen – fra innsikt og strategi til idé og konsept. Resultatet viser hvor langt man kan komme når man tar merkevarebygging på alvor, og lar kreativiteten få puste, sier Jon Axel Nævestad, kommersiell direktør i 11:11.

Kampanjen er tatt ut på tvers av en rekke medier og består blant annet av både film og en sceneoppsetning. Filmen er produsert av Camp David og spilt inn i Stockholm, mens forestillingen er produsert av Yakobs Frukt & Tobakk og settes opp i Oslo Konserthus 13. mai.

– Vi ville skape noe som ikke bare sier, men viser hva vi mener. Filmen er en hyllest til kroppen, erfaringen og alt det som fortsatt lever etter at rampelyset slukkes. Den viser hvordan en idé kan leve på tvers av flater og bli til noe folk faktisk vil involvere seg i, sier Marius Aasen, kreativ leder i 11:11.

Daglig leder i 11:11, Espen Haugen, mener prosjektet demonstrerer kraften i en idé med emosjonell resonans.

– The Grey Swan viser hva som kan skje når man kombinerer tydelig strategi med en idé som folk faktisk bryr seg om. Dette er resultatet av et tett samarbeid mellom Nycoplus og 11:11 – og et forsøk på å lage noe som føles ekte, sier han.

Jenni Pesonen Wang, Brand Manager i Nycoplus, trekker også fram samarbeidet med danserne og koreografen som noe helt spesielt.

– Gode ideer skapes ikke i et vakuum – de utvikles sammen. Det å kunne jobbe med en så erfaren og modig utøver som Camilla Spidsøe, og å se henne forene dette ensemblet, har vært et privilegium. Dette er ekte mennesker, ekte prestasjon og ekte kunst, sier hun.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS