Alle i TRY har fått tilbud om sluttpakke
Det blir mindre å gjøre på i 2026. Det får konsekvenser for TRY.
– I midten av november varslet en av våre største kunder betydelige budsjettreduksjoner for 2026. Som privat bedrift må vi da handle raskt og ansvarlig. Framfor permittering eller nedbemanning tilbyr vi først frivillige sluttavtaler og prioriterer dette til ansatte med lengst ansiennitet, sier TRY-sjef Sindre Beyer til KOM24.
Det var Kampanje som omtalte nyheten først.
Avisen skriver at det er på grunn av at Rema 1000 har varslet TRY om det blir mindre å gjøre i 2026, Beyer selv vil ikke bekrefte det overfor verken Kampanje eller KOM24.
Har utsatt fristen
– Når vi får melding om at kuttene i store inntekter skjer raskt fra 2026, må vi som privat bedrift også kutte kostnader raskt og håper å komme i mål med frivillige løsninger på de fleste av våre forretningsområder, som et alternativ til nedbemanninger og permitteringer, sier han.
Beyer sier de har gått bredt ut, for han ser på det som det mest logiske når de må kutte så mye som de må.
Men han vil ikke gå i detalj på hvor mange de skal nedbemanne med.
– For det har med omsyn til dem det gjelder og det er interne tall og det er ikke et eksakt tall, sier han.
Tilbudet om sluttpakker har lagt ute en god stund og fristen er i utgangspunktet gått ut. Men de har valgt å skyve på tiden, for å møte enkeltes ønske om mer tid.
– Vi håper og tror at det er mulig å komme fram til en løsning gjennom frivillige sluttpakker i hovedsak, sier han.
– Du sier i hovedsak, betyr det at dere ikke er sikre på å klare det uten å si opp folk?
– Det vet vi ikke helt enda, men vi ser at det er mulig på de fleste av våre forretningsområder, sier han.
Nedbemanningen vil bli gjennomført i løpet av svært kort tid, for å sikre at det har effekt fra nyttår av.
Beyer vil ikke si så mye om innholdet i sluttpakkene, annet enn at de går etter ansiennitet. De som har vært der lengst, får høyere økonomisk kompensasjon enn de som har vært der kort.
– I tråd med normal praksis har vi tilbudt ansatte om å søke frivillige sluttpakker, og vi prioriterer å gi best kompensasjon til dem som vært hos oss i flest år, og så håper vi at vi klarer å komme i mål med frivillige løsninger så langt som mulig.
Må drive forsvarlig
Men ledelsen kan og velge å si nei til å gi sluttpakker til nøkkelpersonell de vil beholde.
Beyer sier at det er dramatisk for dem det gjelder når det kommer til nedbemanninger, og når det skjer.
– Men kjennetegnet for å drive kommersiell virksomhet er at man må tilpasser seg raskt når inntektene øker eller det kommer kostnadskutt, gjentar han.
Beyer vil ikke bekrefte at det er Rema 1000 som kutter i pengebruken hos dem. Han vil heller ikke si om kuttene kom overraskende på dem.
– Jeg har ikke noe å utbrodere på det. Det er sånn i vårt marked at noen ganger går det raskt oppover og andre ganger går det raskt nedover. Da må vi tilpasse oss sunn byrådrift. Inntekter må være større enn kostnader, sier han.
Beyer er og klar på at det er ikke alle deler av TRY som går dårlig og sier at det er vekst på andre områder og at de til og med ansetter.
Han sier at dette tiltaket handler om å kunne møte 2026 med et riktig kostandsnivå når de varslede kuttene kommer.
– Men vi må kutte kostnader, ellers driver vi ikke ansvarlig for de arbeidsplassene som er der, sier han.
– Er det krevende å kommunisere dette?
– Ja, det er jo krevende. Men det handler om å ta ansvar for situasjonen. Men alle som har valgt å jobbe i kommersiell privat virksomhet, vet at inntekter og utgifter må følge hverandre. Det har sine store fordeler ved at det er spennende med innovasjon, kreativitet og skalering. «Ulempen» er at endringer skjer raskt, sier han.
Det er tidligere omtalt at det skjer endringer internt i TRY, ved at Try Råd, Try Opt og Try Apt blir til et selskap og at Beining og Bogen går til Try Dig, som forblir et eget aksjeselskap en stund til.
Den omorganiseringen skjer formelt fra 1. desember av. Beyer sier at det ikke foreligger planer om andre endringer, som følge av de nyeste kuttene.
– Vår plan på endringer med fusjonering av selskaper og satse mer på ulike områder, den står fast. Det handler om å fornye oss selv og møte markedet på en mer moderne måte. Det skjer uavhengig av det som nå skjer. Nå handler det om å kutte utgifter som står i forhold til at vi får reduserte inntekter på ett område i 2026. Planer og omstilling vi har vedtatt står ved lag, det vil styrke oss sier han.
– Hvordan ser du på 2026 nå?
Optimistisk for 2026
– Når man klarer å kutte kostnader og tilpasse seg farten er jeg optimistisk for 2026. Men det som er krevende er at vi må kutte kostnader samtidig som det er områder det går bra på og vi satser. Men sånn er det når man er i flere bransjer samtidig, det er ikke uvanlig i norsk næringsliv, sier han.
Byrået har gjennom de siste årene vært nødt til å kutte hardt, og som KOM24 har skrevet om før, har de nedbemannet med over 60 ansatte de siste to årene. Nå er det altså enda flere kutt som skal tas.
Salg- og markedsdirektør Pia Mellbye i Rema 1000 bekrefter overfor Kampanje at varselet har kommet fra dem.
– TRY har vært en viktig samarbeidspartner for Rema 1000 i mange år, og det samarbeidet fortsetter, men i noe mindre skala, sier hun til Kampanje.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no