
På mindre enn to år har TRY redusert bemanningen med nærmere 60 ansatte
– Det er ikke synd på oss. Det er synd på dem som ikke jobber her og ville gjøre det
Det sier toppsjef i TRY, Sindre Beyer til KOM24.
Han bekrefter overfor KOM24 at byrået har redusert bemanningen kontinuerlig gjennom de siste to årene.
– Må tilpasse farten etter forholdene
– Alle våre virksomheter kutter og skalerer underveis, det er ikke noen stor runde nå, sier han.
Men Beyer bekrefter at konsernet nå har 350 ansatte, noe de også skrev i en pressemelding for noen uker siden. I regnskapstallene for 2023 er de oppført med 407 årsverk og i 2024 er dette nede i 370 årsverk
Siden da har det altså gått ytterligere nedover og nå ligger de rundt det nivået i antall ansatte de var på tilbake i 2021.
Beyer sier at det ikke er snakk om noen overordnede konsernstyrte kutt, men at det har vært «et noe slakere marked»
Kuttene er en blanding av nedbemanninger og at de ikke har erstattet folk som har sluttet.
– Det er et stort antall mennesker?
– Det er klart det er justeringer i bemanningen, men på den andre siden er det ikke tvil om at vi har vært i et marked de siste to årene der tilbudet har vært større enn etterspørselen. Da er det sånn at i et næringsliv må man tilpasse farten etter forholdene, sier han.
Han vil ikke svare på hvilke avdelinger som har blitt rammet av kuttene, men sier at kuttene er gjort på ulikt vis i avdelingene.
Har omorganisert
– Når man jobber bedre på tvers trenger man færre i hvert enkelt selskap, sier han.
Omorganiseringen har bestått i at de har flyttet designmiljøet til TRY og gitt det navnet TRY Design, de har også slått sammen alle produksjonsmiljøene i TRY Studio.
– Vi har startet en omorganisering som vi er godt fornøyd med. Dette er ett av stegene vi har gjort. For et selskap som oss er historien en endringshistorie, den skal forvalte videre, sier han.
Cannes Lions er nylig gjennomført og i TRY Reklame har man historisk sett sendt alle som har villet og kunne reise fra reklamebyrået til den franske rivieraen. I fjor var dette redusert til 18 stykker. I år var det bare tre stykker fra reklamebyrået som reiste nedover.
– Er det et signal på hvordan det står til der?
– Det er bilde på at det er viktig å vise nøkternhet. Det er rett og slett en prioriteringsøvelse og det var riktig i år også fordi vi hadde mange prosjekter som skulle leveres. Men jeg er usikker på om det er den store symbolikken i om det går bra eller dårlig, sier han.
– Hvordan definerer du formen til TRY i disse dager?
– Den er relativt god. Vi er ikke fornøyde med situasjonen, men vi går med overskudd og ruster oss for fremtiden. Men vi skulle gjerne hatt et enda bedre marked, sier han.
Han er opptatt av å understreke at de har bærekraftig og sunn drift og går med overskudd og at de har råd til å oppbemanne, men for å gjøre det må det være i noe som bidrar til bærekraftig og god drift.
– Vi ansetter der det er vekst, nå og i framtida.
– Selskap i god stand
– Og hvor er det?
– Der man klarer å lage gode løsninger i krysningspunktet mellom markedsføring og teknologi, nye produkter og tjenester, sier han.
Beyer mener de er i ferd med å komme i veldig god form, og mener at både de og bransjen er på bedringens vei.
– Jeg vil ikke si at det er så veldig synd på oss, det er det ikke. Vi er et selskap som er i god stand. Vi leverer prisvinnende jobber og har styrket oss sterkt faglig, sier han.
Han viser og til deres satsing på netthandel, oppkjøpet i Stockholm og at de onboarder alle på å bruke KI.
– Det er sterke resultat som vi ser. Så er ikke overskuddet like stort som vi skulle ønske oss, men andre har det tøffere enn oss, sier han.
Beyer vil ikke dele hvordan det gikk med dem i 2024, og sier at de tallene blir lagt fram seinere.
– Men jeg er opptatt av å si at det er ikke synd på oss. Det er synd på dem som ikke jobber her og ville gjøre det, sier han.
For å illustrere hvordan markedet har vært kan man se på Equinor-kontrakten som de tapte høsten 2023 til Anorak etter 10 års samarbeid.
– Det var stor kunde. Nå har vi erstattet deler av den kunden med nye kunder, men det tar tid å få opp fart i det, sier han.
I tillegg har mange investert mindre i kommunikasjonstiltak, for de selv har vært i lavkonjunktur.
Satser stort på KI
– Men nå skjønner mange at de må investere i merkevarebygging og veksttiltak, sier han.
Beyer er og klar på at selskapet har flere vekstplaner enn kuttplaner i tiden framover og viser til at renten er kuttet nå og at konjunkturene går rett vei. I følge ANFOs undersøkelser har rentenivå og vekstimpulser stort utslag i markedene TRY opererer i.
– Den andre delen er at antall byrå og mennesker i bransjen var tilpasset en annen økonomisk situasjon. Tilbudet var vesentlig større enn etterspørselen, det har nå endret seg, sier han.
Han mener og at TRYs bruk av KI gjør at de er bedre stilt i konkurransen om jobber enn før. Nylig ble det kjent at de inngår et samarbeid med selskapet bak KI-verktøyet Claude.
– Nå kan et selskap som TRY Dig med 100 ansatte konkurrere på oppdrag med selskap som er fem-seks ganger så store som dem, sier han.
– Går KI-satsingen utover bemanningen?
– Det gjør i alle fall at vi får mer ut av antall ansatte. Den skal ikke først og fremst brukes i det kreative, men som en sparringpartner og arbeidsflyten kommer til å endre mye av måten vi jobber på. Det er ikke en forskningsrapport som ikke sier at KI ikke kan erstatte administrative og manuelle jobber. Jeg tror vi klarer å være i stand til å håndtere flere kundeforhold enn å ansette flere fordi vi utnytter KI, sier han.
– Og vi kommer til å gjøre andre typer ansettelser framover enn vi gjorde for ti år siden, sier han.
Nå velger Beyer å se positivt på framtiden.
– Vi har tro på at rentenedgangen vil øke veksten. Det er og flere milliarder kroner som norske forbrukere skal bruke som det skal markedsføres mot. Det gir grunnlag for å utvikle god kommunikasjon, investere i teknologi og andre tjenester vi tilbyr og som vi er god på. Try skal være den beste vekstpartner for våre kunder.