Ane Lynau skal bli bedre i tennis i 2026.
Ane Lynau skal bli bedre i tennis i 2026.

#Julepraten

I 2026 vil Ane være en bidragsyter til å gjøre verden litt bedre

– Og så skal jeg spise enda mer marsipan!

Publisert

KOM24 har stilt sju spørsmål til en rekke folk i kommunikasjonsbransjen om året som har gått, og hva de gjør denne julen.

I dag er det senior creative i Bloom, Ane Lynau, som svarer i julepraten.

– Hva gjør du i julen?

– I julen spiser jeg marsipan. Masse marsipan. Først i Oslo, så på Norefjell – der smaker marsipanen aller best. Ellers skal jeg jakte litt snø, slappe av, roe ned med familie og venner og nyte en lang juleferie, som vi faktisk har i år.

– Hva står på middagsbordet på julaften?

– På bordet står pinnekjøtt og vossakorv, en tradisjon som kom med svigermor og hennes slektninger fra Voss. I kombinasjon med pavlova med multekrem, pasjonsfrukt og melis, blir det litt nytt og litt gammelt på bordet. Og da er faktisk alle fornøyde, noe som egentlig er ganske godt gjort: å treffe en så bred målgruppe med alt fra boomers til generasjon alpha, med ganske så ulike interesser og behov.

– Hva vil du anbefale andre å lytte til, smake på, lese, se eller høre denne julen?

– Smak på stillheten, lytt til menneskene rundt deg, les alle bøkene du skulle ha lest de siste ti årene og løft blikket fra skjermen og se mot horisonten. En konkret anbefaling er å høre på den franske artisten Laurie Darmon. Jeg skjønner ikke hva hun sier eller synger om, men det er melankolsk, vakkert og samtidig veldig god stemning. En god blanding av alt man trenger i julen.

– Hva er det morsomste du har opplevd dette året?

– Det er kanskje ikke én spesiell ting, men heller mange små. Jeg har ledd masse med barna mine og hatt mye latterkrampe på jobb. Å glede seg over små hendelser føles viktigere enn før, og jeg tror det gjør både hverdagen og livet ganske mye morsommere. Kanskje litt klisjéaktig, men det er jo også sant. Når verden er litt dritt, må man le der man kan.

– Hva skal du bli bedre til neste år?

– Jeg skal bli bedre i tennis.

– Hva er din spådom for kommunikasjonsbransjen i 2026?

– Det er mange spådommer og mye man kan snakke om. Jeg tror at selv med KI som struktur i alt vi gjør, må mennesket fortsatt være både hjernen og hjertet i kommunikasjonen. Med andre ord må vi fortsette å fortelle de gode historiene med menneskelige nyanser, menneskelig innsikt og håndverk utført av mennesker. 

For det er først når vi føler noe og bryr oss, at vi også bygger den tilliten som er så nødvendig. Tillit er ikke bare viktig for å bygge en helhetlig og sterk merkevare over tid, men også for å skape gode og langvarige kundeforhold, som nå ofte starter prosjektbasert. 

Vi må rett og slett få opp selvtilliten i bransjen vår, for kundene trenger oss mer enn noen gang. Når alt kommer til alt er dette en people business, og det er de menneskelige relasjonene som gir grobunn for de virkelig gode ideene som faktisk gjør en forskjell i folks liv.

Og så spår jeg – med sikkerhet, hvis det går an, at Bloom Oslo kommer til å overraske. Det er rett og slett skikkelig god stemning på jobb.

– Hva er ditt nyttårsforsett?

– Ikke være så dyster, hehe, men heller være en bidragsyter til å gjøre verden litt bedre. Og det er vi jo så heldige at vi faktisk får gjøre hver dag sammen med kundene våre i Bloom Oslo. Og så skal jeg spise enda mer marsipan!

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS