Lager Norges første festival for barn og unge med nedsatt funksjonsevne
– For meg er dette kommunikasjon i sin mest ekte form.
Festivalen er et resultat av Dream Team-kampanjen som Stendi startet tidligere i år.
På én måned kom det inn over 300 drømmer fra barn og unge med funksjonsnedsettelser. Ønskene handlet om alt fra små hverdagsgleder til store opplevelser. Men de fleste hadde én ting til felles: følelsen av å høre til.
– Responsen har virkelig overgått alt vi hadde håpet på. Det er dypt rørende å lese alle historiene, og det gir oss et enormt ansvar og en enda større motivasjon, sier Kristoffer Alderin, markedssjef i Stendi, i en pressemelding.
Alt er gratis og tilrettelagt.
Bak kampanjen står søstrene Selene og Angelika Fjellvang Lie.
Med sitt engasjement har de fått tusenvis til å bry seg, dele og bidra. Sammen med et bredt lag av frivillige, partnere og støttespillere har de skapt noe som kan bli starten på en ny tradisjon.
Alderin understreker at mange fortjener anerkjennelse for arbeidet som nå legges ned.
– De frivillige som setter av store deler av sommeren for å svare på spørsmål og sørge for at alt fra sikkerhet til matservering fungerer. Mennesker som velger å bruke fritiden sin på å skape minner for andre, sier han.
Dessuten trekker han frem artistene som midt i høysesongen sier ja til å stille opp uten å kreve noe tilbake, fordi de vet hvor mye det betyr å bli invitert til en opplevelse som dette.
De har også drømmepartnerne som ikke bare bidrar med penger eller synlighet, men som fyller goodiebags, legger til rette for opplevelser og sørger for at familier fra hele landet får en overnatting de ellers ikke ville hatt råd til.
– Mange undervurderer betydningen av de små detaljene. Ofte er det de praktiske tingene som avgjør om noen i det hele tatt kan delta. Om en festival blir et fint minne eller bare enda et sted man står utenfor og ser inn, sier Alderin.
Alderin håper at Drømmehelg-festivalen ikke bare blir en engangsopplevelse. Ambisjonen er å skape en årlig tradisjon.
– For meg er dette kommunikasjon i sin mest ekte form. Ikke et budskap på en plakat eller i en reklamefilm, men handling som viser hvem vi er og hva vi tror på, sier Alderin.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no