Julepraten
– Folk ser gjennom overfladisk kommunikasjon
Folk gidder ikke pyntet kommunikasjon lenger, mener Anja Hegg i Kirkens SOS. Hun tror tilliten i 2026 vil gå til dem som tør å si det som det er – også når budskapet er krevende.
KOM24 har stilt sju spørsmål til en rekke folk i kommunikasjonsbransjen om året som har gått, og hva de gjør denne julen.
I dag er det kommunikasjonsleder i Kirkens SOS, Anja Hegg, som svarer i julepraten.
– Hva gjør du i julen?
– Julen for meg handler mest om fellesskap og ro. Jeg prøver å senke tempoet, være sammen med familien, og samtidig ha et ekstra blikk for dem som ikke har det så lett i høytiden. Julen kan være en vond tid for mange, og det minner meg om hvorfor arbeidet vi gjør i Kirkens SOS er så viktig.
– Hva står på middagsbordet på julaften?
– Det blir tradisjonell norsk julemiddag – for oss er det ribbe, med alt som hører til. Og deilig riskrem til dessert.
– Hva vil du anbefale andre å lytte til, smake på, lese, se eller høre denne julen?
– Jeg vil anbefale å lytte – både i overført og konkret betydning. Lytt til de du har rundt deg, og lytt til deg selv.
– Musikkmessig liker jeg å sette på rolige juletoner som gir rom for ettertanke. Og så er det alltid fint å lese noe som berører. Akkurat nå leser jeg boken «Inn i krisen» av psykolog og forsker Bergljot Gjelsvik der hun deler egne erfaringer etter en alvorlig ryggmargsskade som endret perspektivet hennes fra behandler til pasient.
– Når det gjelder mat så er det fint å smake på det som gir deg gode minner, enten det gjelder barndom eller voksenliv.
– Hva er det morsomste du har opplevd i år?
– Det må være noen av de spontane øyeblikkene med kollegaer – latteren som oppstår midt i en travel hverdag når ting ikke helt går som planlagt. De små øyeblikkene av fellesskap er gull verdt og minner meg på hvorfor jeg trives så godt i Kirkens SOS.
– Hva skal du bli bedre til neste år?
– Jeg vil bli flinkere til å finne balansen mellom jobb og fritid. Det er lett å brenne for en viktig sak som den vi i Kirkens SOS har, som landets største selvmordsforebyggende krisetjeneste på telefon og chat – derfor må jeg øve på å hente energi også andre steder.
– Jeg skal bli bedre til å skru av. Ikke bare skjermer, men også forventningen om å alltid være tilgjengelig. Litt mer rom for pauser gjør meg også bedre i jobben.
– Hva er din spådom for kommunikasjonsbransjen i 2026?
– Jeg tror bransjen vil bli enda mer verdidrevet. Folk ser gjennom overfladisk kommunikasjon – de ønsker ekte innhold, ærlighet og menneskelighet. De organisasjonene og virksomhetene som tør å være åpne og tydelige på hva de står for, også når budskapene er krevende, vil vinne tillit.
– Hva er ditt nyttårsforsett?
– Å være mer til stede – både i samtaler, relasjoner og i meg selv. Og kanskje også å huske at det er helt greit å ikke rekke alt.