Jonas Lie er ungfluencer for Arbeidstilsynet og er deres våpen for å nå ut til de unge i sommer.
Jonas Lie er ungfluencer for Arbeidstilsynet og er deres våpen for å nå ut til de unge i sommer.

Slik skal Jonas hjelpe unge til å lære seg sine rettigheter

Ny kampanje fra Arbeidstilsynet tar i bruk «ungfluencer». 

Publisert Sist oppdatert

– Dette er et prosjekt der vi ønsker å bygge opp Instagram og Snapchat over tid, og for å klare det vil vi først samarbeide med Jonas Lie gjennom sommeren. Vi har engasjert Jonas til å produsere og legge ut innslag i sosiale medier gjennom sommeren, men det kan også være aktuelt å gjøre mer litt utover høsten, skriver Nina Beate Solberg Susegg, seniorrådgiver i Arbeidstilsynet, videreformidlet av kommunikasjonsavdelingen til Arbeidstilsynet, i en e-post til KOM24.

Gjennom sommeren skal «ungfluenceren» Jonas hjelpe Arbeidstilsynet å nå unge og gjøre de kjent med sine rettigheter og andre utfordringer i arbeidslivet.

Blant annet ved videoer som blir delt i sosiale medier. Håpet er at det kan bli en så stor suksess at de kan videreføre konseptet.

– Å bygge opp en troverdig, interessant – og forhåpentligvis litt morsom kanal tar litt tid så vi har ikke satt oss en helt tydelig frist enda. Målet er å komme dit at vi har en god kanal der unge i arbeid kjenner seg igjen og finner den infoen de trenger. @ungiarbeidslivet og Ung1Arbeid (insta/snap) skal være en troverdig kanal med relevante budskap rettet mot de unge. Blir det en suksess kan det hende vi viderefører kanalen, skriver hun.

Ideen til konseptet kom fra byrået deres, Nucleus.

De hadde hørt Lies foredrag om hvor stor forskjell det er på å være student og komme over i jobb som lærling i Oslo kommune. 

– Det ga inntrykk, og når vi i Arbeidstilsynet ønsket en ung person som kan være vårt fjes og fronte viktige info, var det fort at tankene falt på Jonas. Vi hadde et møte med han sammen med byrået, og vi ble enige om at det var en god idé, skriver hun.

Slike videoer lager ungfluenseren til Arbidstilsynet.

Unge arbeidstakere er en viktig målgruppe for Arbeidstilsynet.

Susegg forklarer at denne kampanjen er ett av mange ulike virkemidler de bruker for å nå sitt overordnede mål om et trygt og sikkert arbeidsliv for alle som jobber i Norge.

Hun forklarer at de er nye i arbeidslivet og mangler erfaring, noe som gjør dem mer sårbare for utnyttelse og mindre i stand til å håndtere utfordrende situasjoner på arbeidsplassen sin. 

– Vi ser at flere unge mangler eller har mangelfulle arbeidskontrakter, de har en høyere risiko for å bli utsatt for seksuell trakassering og noen får ikke den lønna de har krav på. De tør ofte ikke si fra, og vi ønsker å sette dem i stand til si fra til sjefen eller verneombudet, eller en tillitsvalgt hvis noe ikke er greit, forklarer hun og skriver at det er viktig at unge får en god start på arbeidslivet, da det danner grunnlaget for resten av deres tid i arbeidslivet. 

– Dette er vanskelige målgrupper for oss å nå ut til. Vi ønsker derfor også å bygge opp kompetansen vår rundt hvordan vi skal nå ut til disse målgruppene, med våre, ofte, kjedelige, men veldig viktige budskap.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS