
Langer ut mot Arendalsuka: – Blodfattig og kjedelig
Partner i Kongsberg Agenda retter kritikk mot Arendalsuka – og får støtte fra festivalens egen kommunikasjonssjef. Nå slår Arendalsuka tilbake, og ber bransjen stå sammen i stedet for å rive hverandre ned.
Etter å ha signert en treårig partneravtale med Kongsberg Agenda, kom DAYTWO-sjef Børge Vike Sandengen med et tydelig stikk til Arendalsuka:
– Uten deres visjonære og modige leder for tjenesteutvikling og kommunikasjon, Sverre Engelstad, er jeg redd ambisjonen for merkevare- og digitalisering fort kunne blitt like blodfattig som Arendalsuken kritiseres for.
Til KOM24 utdyper han:

– Jeg opplever at Arendalsuka i liten grad har fokusert på kundereise og identitet. Det virker preget av forenklede hyllevareløsninger, fremfor skreddersydd design og helhetlig opplevelse.
Sandengen mener Kongsberg Agenda har valgt en motsatt tilnærming – og lykkes med det:
– De har på kort tid bygget en tydelig og synlig identitet. Det handler mye om at designfaget har fått plass fra dag én – og det tror jeg har vært helt avgjørende.
Byråsjefen mener Arendalsuka er i ferd med å miste noe av relevansen sin:
– De er i ferd med å passere middagshøyden. Man søker nå tydeligere formater og spissere posisjonering.
– Fremstår kjedelige
Marked- og kommunikasjonssjef Sverre Engelstad i Kongsberg Agenda vil ikke kommentere direkte på sammenligningen med Arendalsuka.
– Den kommentaren får Børge stå for. Jeg har ikke noen begreper på hvor blodfattig de virker. Men rent profilmessig og kommunikativt synes jeg de fremstår litt kjedelige.
Han mener at Kongsberg Agenda har lykkes med noe Arendalsuka ikke har:
– Vi har en mye sterkere og tydeligere profil. Men det holder ikke med sterke farger og en kul logo – vi jobber systematisk med å fylle det med godt innhold og relevante opplevelser.
Arendalsuka svarer
– Alle har rett til å mene hva de vil om Arendalsuka. Hvis noen mener at Arendalsuka er «blodfattig og har mistet noe av sin relevans», er det deres oppfatning, sier prosjektleder for Arendalsuka, Tone Skindlo Taraldsen.
Hun tror Sandengen og Engelstad glemmer at Arendalsuka, i motsetning til Kongsberg Agenda, ikke er et bransjetreff.

– Arendalsuka er en møteplass for demokratiet, hvor alle sektorer og fagfelt deltar, i tillegg til samfunnsengasjerte vanlige mennesker.
I 2024 deltok over 1700 ulike aktører fra hele samfunnet i Arendalsuka, en økning på drøyt 350 aktører fra 2022. Arrangementet har vokst hvert år siden oppstarten i 2012.
– Det tyder ikke akkurat på at Arendalsuka er blitt mindre relevant, og for oss som arrangører viser dette at Arendalsuka er en ønsket møteplass.
Taraldsen understreker at det også er behov for andre typer arenaer der bransjen kan treffes og gå ytterligere i dybden, som bærekraftsfestivalen for havet i Bergen, kulturfestivalen i Drammen og teknologifestivalen på Kongsberg.
Samtidig advarer hun mot å konkurrere gjennom kritikk:
– I 2025 er demokratiet under enda større press. Derfor trenger vi alle de åpne møteplassene vi kan få. Jeg skulle ønske vi heller løftet hverandre fram og støttet det fellesskapet demokratiet er avhengig av, i stedet for å forsøke å svekke andre for å fremheve oss selv, avslutter Taraldsen.