Espen Froestad, Nordic Product Director og Director of Media Solutions Gio Tandashvili. Tandashvili vil være ansvarlig for fagområdet i Norge.
Espen Froestad, Nordic Product Director og Director of Media Solutions Gio Tandashvili. Tandashvili vil være ansvarlig for fagområdet i Norge.

WPP Media inngår samarbeid med ATTEX

Økt satsing på oppmerksomhetsdata.

Publisert

WPP Media og ATTEX har inngått en ny nordisk avtale som styrker arbeidet for mer effektive digitale kampanjer ved bruk av oppmerksomhetsdata på tvers av kanaler. ATTEX Data utvikler løsninger som hjelper merkevarer og medieselskaper med å forstå, måle og optimalisere forbrukernes oppmerksomhet i sanntid på ulike plattformer.

– Å kontinuerlig samle inn kvalitetsdata er kritisk for å følge med på utviklingen av det digitale landskapet og forbrukernes atferd. Det kreves samarbeid og åpenhet i bransjen, sier Espen Froestad, nordisk produktdirektør i WPP Media, i en pressemelding.

Allerede i 2021 startet daværende GroupM, nå WPP Media, samarbeidet med Tobii, hvor øyesporingsteknologi danner grunnlaget for ATTEX-plattformen. I 2022 ble den første «oppmerksomhetsalgoritmen» utviklet for å optimalisere annonsekjøp.

– Vi var tidlig ute med å teste den første oppmerksomhetsløsningen, og vi har sett effekten av disse dataene i vårt kampanjearbeid, sier Jan Casserlöv, markedsdirektør hos Toyota Sverige. 

I Norge var OneCall tidlig ute med å teste oppmerksomhet som KPI for medieoptimaliseringen.

Avtalen dekker all nordisk data som ATTEX har, og integrerer den sømløst i Open Media Studio, WPPs plattform for AI-drevet planlegging, aktivering og oppfølging.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS