PFU feller Nettavisen for politisk reklame forkledd som journalistikk
Skillet mellom reklame og journalistikk må være krystallklart, sier PFU. Enstemmig feller utvalget Nettavisen for å ha publisert en politisk annonse som lignet en nyhetsartikkel.
Pressens Faglige Utvalg (PFU) har konkludert med at Nettavisen brøt god presseskikk da de publiserte en politisk annonse for Aksjon for borgerlig valgseier (ABV) uten tydelig nok merking.
Det var en leser som klagde inn publiseringen, som fremsto som en ordinær nyhetsartikkel med tittelen «Formueskatten er verst for folk uten formue».
Klagen gjaldt brudd på Vær Varsom-plakatens punkt 2.6, som slår fast at mediene aldri skal svekke det klare skillet mellom journalistikk og reklame.
– Dette er en utrolig viktig paragraf, og man bør unngå å synde mot denne paragrafen. Det er viktig at man opprettholder tilliten til redaktørstyrte medier. Slike ting er med på å svekke journalistikken, sa utvalgsmedlem Ingrid Rosendorf Joys under behandlingen.
– Slik utvalget ser det, var den opprinnelige annonsen merket på en upresis og utilstrekkelig måte, sa Mina Liarvik Karlsen da PFU fattet sin enstemmige konklusjon.
– For dårlig merket
I sin vurdering la PFU vekt på at den aktuelle annonsen både tok i bruk journalistiske virkemidler og omhandlet et tema som var tett koblet til nyhetsbildet i forkant av stortingsvalget 2025.
– Når reklamen bruker journalistiske virkemidler samtidig som innholdet ligner den aktuelle nyhetsdekningen, minner utvalget om at det kan bidra til å øke risikoen for at skillet mellom journalistikk og reklame svekkes, heter det fra utvalget.
Selv om Nettavisen hadde merket publiseringen som annonsørinnhold på sin forside, understreket PFU at dette ikke er tilstrekkelig.
– Det er ikke slik at man kan forutse at alle leserne kommer inn via fronten, noe klager tydelig belyser. PFU understreker derfor viktigheten av at innholdet merkes like tydelig som inngangen, sier Karlsen.
Klager oppdaget innholdet via Google Nyheter, der merkingen ikke kom tydelig frem. Han leste det på Nettavisens egen side, og mente det fortsatt ikke var klart at det var betalt, politisk innhold.
Redaktørens ansvar
PFU la også vekt på at det i dette tilfellet var snakk om politisk reklame, og minnet om redaktørens ansvar for alt publisert innhold – også annonser.
– Det skal være åpenbart for publikum hva som er kommersielt innhold. Redaktøren skal avvise kommersielt innhold som kan forveksles med medienes journalistiske presentasjon, understreker PFU.
Nettavisen har i etterkant justert merkingen, blant annet ved å flytte teksten «Annonsørinnhold for ABV» opp under ingressen.
PFU konkluderte enstemmig med at Nettavisen har brutt Vær Varsom-plakatens punkt 2.6.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no