Frend styrker sin eCommerce-satsing med rendyrket fokus på innsikt og konvertering. Nå henter byrået UX-designer Sunniva Botn Heltne fra Elkjøp
Frend styrker sin eCommerce-satsing med rendyrket fokus på innsikt og konvertering. Nå henter byrået UX-designer Sunniva Botn Heltne fra Elkjøp

Frend styrker sin eCommerce-satsing med ny designkompetanse

Henter UX-designer fra Elkjøp og tar et strategisk steg mot å levere mer helhetlige, datadrevne netthandelsopplevelser.

Publisert

Frend er teknologipartner for merkevarer som Holzweiler, BLÆST, Alfa, byTiMo og Amundsen og har i flere år jobbet med å utvikle digitale flaggskipsbutikker som kombinerer teknologi, design og vekststrategi. 

Ansettelsen av Sunniva Botn Heltne som selskapets første interne designer markerer en ny fase i dette arbeidet.

– Dette er en stor milepæl for oss. Vi har lenge sett et behov for å tenke mer helhetlig rundt design og utvikling innen netthandel. Med Sunniva på laget tar vi et viktig steg videre i å levere datadrevne, konverteringsfokuserte løsninger, og styrker vår rolle som en rendyrket digital partner for vekst, sier Dennis Nilsson, Head of eCommerce i Frend, i en pressemelding.

Fra Elkjøp til Frend

Heltne kommer fra rollen som UX-designer i Elkjøp, hvor hun har jobbet tett på både analyse og optimalisering av komplekse brukerreiser. Med en bakgrunn som både psykolog, utvikler og designer, bringer hun med seg en unik kombinasjon av innsikt og erfaring.

–Overgangen føltes helt naturlig. I Frend får jeg kombinere UX med CRO, noe som gir rom for både det kreative og analytiske – et samspill jeg trives veldig godt med, samtidig som jeg får jobbe med merkevarer jeg oppriktig digger, sier Sunniva.

Frend ønsker å løfte eCommerce-design som en egen disiplin, med større fokus på innsikt, testing og konvertering. Ansettelsen er et viktig steg i retning av å bli en enda mer fullverdig tjenesteleverandør innen netthandel.

– Design handler ikke bare om det visuelle, men om hvordan teknologi, psykologi og data former brukerreisen. Erfaringen Sunniva tar med seg gjør at vi kan jobbe tettere på kundene våre, teste og justere raskere, og ta bedre beslutninger underveis. Det gjør oss i stand til å levere mer helhetlige tjenester, med et rendyrket eCom-fokus og 360-forståelse av hele kundereisen, sier Nilsson.

Frend har i lang tid samarbeidet tett med flere ledende designmiljøer som Bielke & Yang, Barkas og Neue, og den nye UX-rollen er ment å styrke dette samspillet – ikke erstatte det.

Nye krav og forventninger

– Vår interne designer fungerer som brobygger mellom merkevare og teknologi. Det frigjør våre partnere til å fokusere på identitet og uttrykk, mens vi ivaretar brukerreisen og konvertering. Det gir bedre resultater for alle, og en mer sømløs opplevelse for kunden, sier Alex Kylen, Tech Lead i Frend.

Nilsson understreker at ansettelsen også handler om å møte nye krav og forventninger fra markedet.

– For å møte økende forventninger til raske, innsiktsbaserte leveranser, må vi ha designkompetanse tett på både kode og kunde. Dette gjør oss i stand til å levere mer verdi på bunnlinjen, og styrker vår rolle som en strategisk, spesialisert eCommerce-partner, avslutter han.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS