Isbjørn Is sliter med det nye markedsføringsforbudet
Har stoppet alle sponsoravtaler til lokal idrett.
– Planen er fortsatt å stoppe all spons, sier markedssjef Terje Børven i Isbjørn is, til Bergens Tidende.
Bakgrunnen er det mye omtalte forbudet mot å reklamere for usunne produkter rettet mot barn.
KOM24 har skrevet en rekke saker om forbudet som ble introdusert i sommer.
Isbjørn Is sin sponsing består blant annet i å sponse lag og arrangementer med is, noe de bruker omtrent en halv million kroner på årlig. De fleste mottakerene er på Askøy, hvor is-produsenten har fabrikken sin.
Nå har de tatt kontakt med Helsedirektoratet for å diskutere utfordringene med det nye regelverket og varsler at om det endelige svaret blir at de ikke kan dele ut gratis is, vil de sponse i mindre omfang.
Linda Granlund, divisjonsdirektør for folkehelse og forebygging i Helsedirektoratet, sier til BT at Isbjørn Is kan sponse idrettslag med navn og logo på drakter og baneområde, men at de ikke kan dele ut is eller reklamere for en spesifikk is.
– Is kan fortsatt selges på arrangementer for barn, sier Granlund.
Isbjørn Is er ikke de eneste som er i denne situasjonen.
Sponsor- og Eventforeningen skriver og på sine nettsider at de er sterkt bekymret for konsekvensene av forskriften, særlig med tanke på sponsing av breddeidrett, kultur og ideell sektor, og viser til aktører som Norway Cup, som skal ha tapt fire millioner i sponsorinntekter fordi flere av avtalene omfatter produkter som faller innunder markedsføringsforbudet.
Nå har de sendt et brev til Helse- og omsorgsdepartementet på vegne av bransjen, i håp om tydelige svar og klarhet i forskriften.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no