MENINGER:
– Gi ledere med reelt ansvar medietrening, ikke flere infofolk
«Gi ledere på flere nivåer opplæring i å håndtere krevende situasjoner, i stedet for å pøse på med infofolk som primært ikke vet noe særlig, og som har som oppgave å begrense adgangen til viktig innsikt», skriver John Olav Egeland i dette innlegget.
Bussbrannen i Follo kan gi noen viktige lærepunkter når det gjelder den offentlige håndteringen av dramatiske hendelser.
Journalistene i TV-mediene opptrer helt etter boka: De stiller alle viktige spørsmål ut fra det foreliggende informasjonsnivået. De borer. Politi og medisinsk personal svarer profesjonelt og gir info så langt de har oversikt.
Det vi ser er verdien i det uredigerte møtet mellom de direkte ansvarlige i ulykkesetatene og medias folk på stedet. Politiet og helsepersonell er opplært til å håndtere situasjonen. De gjemmer seg ikke bak informasjonsmedarbeidere som ikke har førstehånds kjennskap til hendelsen. Og som mangler faglig kunnskap om det som har skjedd.
Profesjonaliteten fra hendelsen i Follo har overføringsverdi til andre områder.
Over alt i både offentlig og privat virksomhet bygges det opp kostbare staber av informasjonsfolk som danner en mur mellom mediene og virksomhetene. De som virkelig har relevant informasjon blir «skjermet», ikke minst ledere med reelt ansvar. Resultatet er ofte at informasjon handler om å begrense mulig tap av omdømme, ikke gi nødvendig innsyn og opplysninger.
Likevel er det en lang og tydelig tendens i gal retning: sterkest mulig kontroll med mediedekningen. Det innebærer ofte sterk kontroll med adgang til relevante kilder.
Relevant informasjon skjules for å unngå såkalt omdømnetap. Ofte med det resultat at skaden mangedobles når mediene likevel avdekker saksforhold som er forsøkt skjult.
Det er disse metodene som må snus. Vi må få åpen og korrekt informasjon tidlig i hendelsesforløpet. Tilgang til ledere og faglig personale som har førstehånds kunnskap og ansvar. Likebehandling av mediene. Det hele innenfor gjeldende etiske rammer.Jeg tror tilpasning av denne typen tiltak nokså dramatisk vil øke tilliten til det foretak eller den myndighet som havner i en krevende situasjon. Og det gjør de alle over tid.
Mitt forslag: Gi ledere på flere nivåer opplæring i å håndtere krevende situasjoner, i stedet for å pøse på med infofolk som primært ikke vet noe særlig, og som har som oppgave å begrense adgangen til viktig innsikt.
Jeg har som journalist og redaktør sett utviklingen over flere tiår. Både i offentlig og privat sektor er det bygd opp en formidabel mur av infomedarbeidere og jurister for å hindre inntrenging og innsikt i sensitive forhold.
Sikre ledere og gode foretak og institusjoner trenger ikke dette.
———————————————-
Innlegget ble først publisert på Egelands Facebook-side og er republisert med tillatelse.
Dette er et meningsinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i KOM24? Send ditt innlegg til meninger@kom24.no.