Hyllest til Salgs- og reklameforeningen i Bergen! «Personlig har jeg alltid hevdet at noe av det mest fornuftige jeg gjorde etter endt teoretisk utdannelse, var å melde meg inn i SRF», skriver Ola Hiis Bergh i denne hyllesten av 100-årsjubilanten SRF Bergen.
Hvorfor skal Ruter snakke om Haaland og Karpe? «Fordi du snakker om det. Det er det enkle svaret. Det mer kompliserte svaret er at det er en bevisst, helhetlig tanke, som også er forankret i forskning. Jeg kommer tilbake til det», skriver Bjørnar Skogheim i Ruter i dette innlegget.
Markedsføring er ikke pynt på toppen av verdikjeden. Det er selve vekstmotoren «Markedsføringsfaget står ved et veiskille», skriver den nye ANFO-sjefen Aina Lemoen Lunde i dette innlegget.
KI endrer ikke merkevaren, men straffer deg raskere hvis den er svak «Kunstig intelligens er i ferd med å endre hvordan vi søker, vurderer og kjøper produkter og tjenester, men ikke hva som får oss til å like og stole på en merkevare. KI gjør at konsekvensene av en svak merkevare blir tydeligere og mer umiddelbare enn før», skriver Stian Emil Prestegård og Tobias Grimstad i Forte i dette innlegget.
Fra «Sommer reggae» til reklamebransjetopp: Paal Tarjei fyller 60 «Paal Tarjei Aasheim har fylt 60 år og markerer med det over et halvt liv i kommunikasjonsbransjens tjeneste», skriver hans kollegaer i denne bursdagshyllesten.
Tenk digital modernisering – og samspill med print «Fremtiden for nisjemedier ligger i å benytte den digitale teknologiens muligheter - samt gjøre den helhetlige satsingen sammen med papirutgavens egenskaper og styrker. Sammen øker de effekten for leser, annonsør og utgiver», skriver Tor Arne Sandholt i dette innlegget.
Fem år med KOM24: Frå start-up til del av nordisk mediegigant «Då KOM24 gjekk på lufta 10. november 2020, var målet å skapa ei avis for og om kommunikasjonsbransjen. Fem år seinare står me sterkare enn nokon gong, med vekst i abonnement, fleire journalistar og stadig fleire lesarar som følgjer oss dagleg», skriv redaktør Yngve Garen Svardal i denne kommentaren.
Når ordene blir en trussel for sikkerheten «Når sikkerheten står på spill, er tydelig kommunikasjon ikke bare ønskelig – det er helt avgjørende», skriver Julia Døhlen Edin i dette innlegget.
Tilbud på anbud «Hei, Offentlige Norge. Grattis! Dere har akkurat gjort billigst mulig til ny standard for kommunikasjon», skriver Erik Heisholt i dette innlegget.
Bransjen leter etter kompetansen som allerede finnes på huset «KOM24s gjennomgang av byrå-styrene er dyster lesning, men løsningen er enklere enn mange tror. Som 34-årig ansattrepresentant ser jeg at bransjen leter etter kompetanse de allerede har», skriver Suad Jama i dette innlegget.
Fem tips til deg som søker jobb «Etter å ha lest flere hundre jobbsøknader i år, er jeg forbauset over hvor mange som svikter på enkle ting», skriver Ole Christian Apeland.
Hei. Kunde her. Hørte at dere diskuterte oss og hva vi mener. «Det banale her er å tro at bransjen selv sitter på svarene. Håper det er greit at jeg deler noe om hvordan det er på den andre siden», skriver Christian Furu i dette innlegget.
Ironisk at en bransje som selger kommunikasjon, ofte sliter med å forklare sin egen verdi «Om debatten reduseres til å handle om enkeltsitater tatt ut av kontekst, mister vi poenget.», skriver Benedicte Wilson i dette innlegget.
En litt for banal analyse av Wilson «Benedicte Wilson ble intervjuet i KOM24 27.10, og kommer med noen påstander som oppleves lite nyanserte og lite kollegiale», skriver Camilla Kim Kielland i dette innlegget.
Nå endres internett. Heng på! «For et par dager siden lanserte OpenAI sin nettleser. Med innebygget ChatGPT. Nå endres internett. Og det er ingen vei tilbake!», skriver Eirik Fjellaksel i Good Morning, i dette innlegget.
Mer presis – ikke mindre åpen «Apeland har mange gode kommunikasjonsråd i sin kronikk Hva statlige selskaper kan lære av børsnoterte om kommunikasjon 22.10., men når han skriver at VG forteller at Bane NOR har sluttet å dele trafikkmeldinger på sin side, bommer han», skriver Atle Lessum i Bane NOR
Hva statlige selskaper kan lære av børsnoterte om kommunikasjon «Når du prøver å dempe støy med stillhet, blir det sjelden stille», skriver Richard Apeland i dette innlegget.
Reklamebransjen er ødelagt «Disse relativt nye reklameplattformene er ikke bare upresise og monopolistiske, de er faktisk dårligere enn den generelle, ikke-målrettede reklamen vi før fikk på TV og radio», skriver Aron Lindegård i dette innlegget.