Reklametopp fikk sparken i Apriil: Her er hennes nye prosjekt
Svensk byrå etablerer seg i Norge.
Det har stormet rundt Susanne Svendsen det siste året, etter at hun falt i unåde hos ledelsen i Apriil og det endte med at at hun fikk sparken.
Partene skulle egentlig møtes i retten i slutten av august, men det endte med at de inngikk forlik.
Svendsen var ikke den eneste som forlot reklamebyrået det siste året og nå har hun funnet tilbake til sin tidligere kreatørpartner Thomas Birkeland.
De står bak satsingen til Sweet Creative, som ble kåret til det nest beste byrået i Sverige i 2024 og 2025, som nå også etablerer seg i Norge.
Byrået får navnet Sweet Norway, med Susanne Svendsen som byråleder og Thomas Birkeland som kreativ leder. Selskapet eies av Svendsen, Birkeland og partnerne i Sweet i Sverige.
Dette er første del i den internasjonale satsingen Sweet Agency Group, med vekstambisjoner også lenger sør i Europa.
– Vi skal tilby en mer økonomisk bærekraftig, menneskevennlig og agil byråmodell, med større fleksibilitet for både kunder og ansatte. Mange tradisjonelle byråer er fortsatt fanget i tvangstrøyer de selv sydde da verden så annerledes ut – noe som ofte går ut over enten kundene eller de ansatte. Det er på tide å snakke mindre om tøffe tider og mer om nye modeller. Vår modell utvikles for å løse nettopp dette, sier Susanne Svendsen, byråleder i Sweet Norway.
– Norske merkevarer trenger partnere som leverer fart, transparens og talent, uten at det går på bekostning av høy kvalitet. Det er der vi går inn, sier Thomas Birkeland, kreativ leder i Sweet Norway.
Sweet Norway skal tilby tjenester innen strategi, kreativitet, design og PR/kommunikasjon - og med Sweet People, en ny plattform for talenttilgang som lanseres senere i år.
Sweet Norway går inn i en soft launch-periode nå, før den fulle lanseringen skjer senere i høst.
– Da vil vi vise frem den fulle modellen – til de som ikke allerede har fått den presentert eller er involvert, legger Birkeland til.
I perioden som kommer vil det nyoppstartede byrået være på utkikk etter talenter innen kreativitet, design, AI, PR/kommunikasjon og prosjektledelse/management.
Daniel Rösth, CEO i Sweet Creative Sverige, sier:
– Norge er et naturlig neste steg for oss. Vi har hatt sterk vekst i Sverige, og med Susanne og Thomas på laget får vi synergier som gjør at vi kan tilby kunder i hele Norden en mer fleksibel og moderne byråmodell.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no