Kirkens kommunikasjonssjef oppsummerer: – Et år med oppturer og nedturer
Vi ble med Emil Tan Engeset inn i det hellige rom. Hvordan er det egentlig å kommunisere på vegne av Den norske kirke i juletider?
(Oslo domkirke):
– Jul er så mye på en gang, sier Emil Tan Engeset til KOM24.
– Det er glede, savn, forventninger og nostalgi. For meg er kanskje det viktigste med jula håpet. Vi feirer at Jesus ble født, og det er et stort lyspunkt i en mørk desember. Kanskje særlig nå som verden er både mer truende og usikker enn på lenge, fortsetter han.
Engeset fikk jobben som kommunikasjonsdirektør i Den norske kirke i 2022. Dette er altså ikke hans første jul i sjefsrollen.
– Det er alt dette julekommunikasjonen til kirken må romme. Og det gjør det ekstra spennende å lede kommunikasjonsarbeidet, sier han.
– Også en vanskelig tid
Engeset beskriver 2025 som et år der alt har blitt mørkere. Han nevner nasjonalisme, ufred og polarisering som eksempler på hvorfor.
– Det skremmer meg. Jeg tror vi trenger kirka, særlig i sånne tider. Et sted for å tenne lys, minnes på at vi skal elske hverandre og gjøre godt for vår neste og for jorda. Og at Gud kan hjelpe oss med det, sier han.
Og selv om jula er en tid der man får tid til å takke for alt man har, er det også en utfordrende tid for mange.
– Jula er også en tid som er vanskelig. Det er da det blir ekstra synlig at det er noen en har mista som en så gjerne skulle feira bare en jul til med. Det er også da forskjellene mellom folk blir ekstra synlige. De som har og de som ikke har.
Ved utgangen av 2024 var 61,7 prosent av Norges befolkning medlemmer av Den norske kirke. Det utgjorde rundt 3,44 millioner mennesker.
Noen velger også å besøke kirka på julaften.
– Jul og kirke hører liksom sammen. Det er mye kamp om oppmerksomhet før jul i både betalte og organiske flater. Vi gjør det vi kan for å ønske folk varmt velkommen, sier Engeset.
I årets kampanje inviterer de til julaftengudstjeneste, slik de alltid har gjort. I kampanjen i år følger vi ei jente som har mange juleforberedelser, før julefreden kan senke seg i kirkebenken på julaften sammen med familien.
– Vi kommer til å annonsere i nettaviser, videospillere og på kino. Biskoper, prester og kirkelige ansatte over hele landet skriver og gjør intervjuer i lokalaviser. Lokalkirken jobber også mye med informasjon på nettsider, i egne kanaler og i lokalmedier, også er menighetsbladene som kommer i postkassa til nesten alle en viktig kommunikasjonskanal.
Opp og ned
Starten på 2025 var ikke bra for kirken. Engeset omtaler nedbemanningsprosessen, der en av fire ansatte i administrasjonen måtte gå, som «heftig».
– Det var en utrolig krevende tid, men også en tid jeg har lært mye av som leder og som ansvarlig for kommunikasjonen rundt det. I løpet av året har kommunikasjonsavdelingen mistet en ansatt, og vi har fått mange flere oppgaver innen internkommunikasjon og kulturbygging.
– Det har vært en omstilling, men jeg synes vi klarer oss bra, og jeg er enormt takknemlig for det gode arbeidsmiljøet vi har i avdelingen.
Han fortsetter med å si at det også har vært mange oppturer.
– Vi dominerte mediebildet i forbindelse med valentinsdagen, da 277 par giftet seg på drop-in-bryllup i kirker over hele landet. Det har også vært veldig meningsfylt å ta stor del i arbeidet med at biskopene sa unnskyld til skeive for den skam, skade og smerte som kirken har påført, sier Engeset.
Han mener det siste er en viktig milepæl i arbeidet med å gjøre kirken åpen og inkluderende.
– Det absolutte høydepunktet for min del personlig, må være å styre ordet på pressekonferansen på London pub, og kunne gå på gudstjeneste i anledning unnskyldningen med mannen min i etterkant, sier han.
Gleder seg
Engeset har en fortid fra politikken og Høyre. Han har blant annet vært rådgiver for Oslo-ordfører Anne Lindboe, og hatt en rekke roller innenfor kommunikasjon i partiet.
Avdelingen han leder i kirken har ansvar for all pressekontakt og oppfølging, kampanjer, innhold i digitale kanaler, internkommunikasjon, myndighetskontakt, krisehåndtering, og drift og utvikling av nettsider.
De støtter både administrativ og valgt ledelse, og de 12 biskopene. Avdelingen har også en rolle i strategisk utvikling.
– Jeg gleder meg til å gå på jobb hver dag, fordi jeg får jobbe med skikkelig flinke folk som tar utfordringer på strak arm og er genuint opptatt av å utvikle kirkens synlighet på nye måter. I tillegg til meg er det åtte ansatte med ulike arbeidsfelt og ansvarsområder. Vi samarbeider også med kommunikasjonskollegaer regionalt i de elleve bispedømmene.
440 000 deltok på julaftengudstjeneste i 2024. Engeset håper mange tar turen i år.
– Bare det å komme inn i et kirkerom, se på kunsten, tenne et lys og sette seg ned for en stille stund er bra for sjela.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no